Ämne: Unionen
Visa ett inlägg
Oläst 2015-02-26, 16:52 #38
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
I min värld hade du fått haft ett ansvar att fixa en privatsjukvårdsförsäkring och betalat premie som motsvarar rätt summa.

Sedan kan det finnas undantag i försäkring om man får diabetes och samtidigt misskött sin kropp och är extremt överviktig. Fast kan man med inte skylla på andra.

Men du anser du har rätt råna folk på gatan för ha råd med din vård samtidigt? Ingen skillnad bli rånad på gatan eller ofrivilligt rånad av skatt. Samma resultat du blir av med dina egna pengar.

Så klart det finns personer som är ofrivilligt sjuka, samtidigt betyder inte det andra har något ansvar för det heller.

Sedan menar du att din familj och släkt inte hade hjälpt dig om du inte hade råd betalat själv?

För på dig känns det som att det är en rättighet andra ska betala din vård samtidigt du ska ha råd med eget boende, semester och allt?

Din inställning är helt fel, din inställning är du har rätt tvinga andra för dina egna problem.

Jag tar ansvar för mitt eget liv och mina egna beslut. Och mina val ska vara frivilliga.
Är närmast underviktig, bara muskler och ben, tränade innebandy och var uttagen till elitläger i 14-17årsåldern, numer springer jag bara, men snittar ca 9-10mil i månaden. Dvs diabetesen är troligtvis inte självförvållad då jag lever betydligt hälsosammare än i princip alla mina vänner. Försäkringen hade det nog inte varit något större problem med där även om det händer jag äter pizza. Men är inte en försäkring i princip samma sak som att betala skatt för bra sjukvård, utifall att man blir sjuk? Så att fortsätta bo i Sverige som frisk är i princip samma sak som att betala en försäkring? Om vi nu säger att så är fallet, är det den övriga skatten som ex. går till parker, tåg och vägar du vänder dig emot?

Nej, anser inte rån är okej, även jag betalar skatt, proportionerligt med min inkomst.

Tveksamt, min familj är inte i närheten av välbärgad, tveksam till att det funnits resurser. Pappa jobbar på industri, mamma är 75% sjukskriven efter en stroke och brorsan arbetslös sedan industrin han jobbade på sa upp folk. Mina 2 andra syskon har inte kommit ut i arbetslivet än.

Din människosyn är verkligen helt utom mitt förstånd, återkom gärna med svar på min fråga angående barnafödseln i fattiga länder också.

--

Inser detta är väldigt offtopic, så för att gå ontopic: Inte medlem i Unionen, men jävlar vad mycket brev jag fått från dem. Allt från a-kassa till olika försäkringar.
Jimmit är inte uppkopplad