Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Hellre lägga pengarna på försvaret, som majoriteten av folket anser skall stärkas, än på "nystartjobb" och "beredskapsarbeten" och jag kom fram till 100 000 eftersom jag räknade in både kvinnor och män, självklart skall försvarsplikten gälla alla.
Ja, eller så flyttar man till ett annat land om det är vad man vill...
|
Personligen tycker jag båda saker är bortkastade pengar, för kanske lägga pengar för något som kanske aldrig kommer behövas användas på 100-200 år kanske. Eller ännu längre fram.
Sedan betyder det inte att det blir sämre om någon tar över Sverige, kanske till och med blir bättre
I vilket fall hade nog folk tyckt det blivit bättre om någon tog över landet utan våld än ett stort krig bryter ut och halva Sverige blir sönder bombad.
Nog väldigt naivt att tro Sverige kan få så stark arme så det klarar skydda landet emot seriösa angrepp.
Även om man kan bygga en arme som klarar hålla emot längre tid kommer det bli så mycket offer och skador så det troligtvis större förlust.
Jag räknar på hela bilden, även om jag personligen hade velat försvara eget hus, mark, egendom etc så ser jag även en gräns där.
Om man har ett hus värd 10 miljoner vill man inte lägga 100 miljoner på bygga ett försvar av det i längden. Då bättre bli av med det istället.
Sedan ser jag inget större värde vara låst till ett land, om någon hade velat göra statskupp eller ta över Malta och deras "politik / styre" inte passar mig sedan hade jag flyttat.