Visa ett inlägg
Oläst 2014-10-30, 13:33 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Som en person som gjort värnplikt kan jag tycka att det nog inte var särskilt mycket värre än andra saker man tvingas finna sig i ett samhälle. Det finns väldigt många tvångsåtgärder som samhället beslutat om för att det gagnar samhället (du har till exempel skolplikten, minimum 10 års slaveri i dagsläget som nuvarande regerings ledande parti önskar utöka till 12 år, du har skyldigheten att betala skatt, du har skyldigheten att t.ex. vittna i domstol och mycket, mycket mer).

För tydlighetens skull vill jag påstå att värnplikten i mina ögon är något positivt, även om man inte kan välja, precis som skolan.

Det vore dessutom den absolut billigaste (!) arbetsmarknadspolitiska åtgärden man skulle kunna genomföra och som samtidigt skulle ge mängder med nya jobb inom försvaret och försvarsindustrin (för att inte tala om fordonsindustrin, byggnads- och anläggningsindustrin).

Om allmän värnplikt återinfördes för både män och kvinnor, med olika inriktningar på dels militärt försvar och allmän samhällsberedskap (civilförsvar) så skulle sisådär 100 000 personer försvinna från den öppna arbetslösheten. Dessa individer kommer att komma ut i samhället som bättre skolade samhällsmedborgare, med en större känsla för socialt ansvar och kommer att vara en möjlig resurs i krislägen (inte bara militära).

Vi kanske skulle ha ett värnpliktssystem som det Schweiziska, där de som frikallas, tvingas betala 3% värnpliktsskatt pålagt på den vanliga inkomstskatten. Då får man välja själv, antingen ställer man upp för sitt land eller så betalar man för sitt land och dess försvar.

Senast redigerad av Xamda den 2014-10-30 klockan 13:36
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat