Visa ett inlägg
Oläst 2014-10-29, 00:46 #7
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Men är typiskt killar som kan tycka om leka med vapen och kriga. Sedan hur många tror du faktiskt hade frivilligt ställt upp att försvara landet om det hade blivit verklighet? Helt annan sak leka låtsaskrig i sandlådan.
Jag håller inte med, de killar du pratar om är de CoD-spelande killarna som sitter arbetslösa, dricker redbull och söker GMU för att de har sett på film att man får ut "night-vision". Återinför man värnplikten så får man även med de lite mera vettiga killarna, som har bättre förutsättning att bli bra soldater, även om det såklart kommer med klappträn.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast då är det meningslöst ha något försvar alls? Om man är för feg använda det. Nu visar man bara att det är fritt fram åka i svensk luftrum utan någon risk.
Jag vet inte om nyheten om ubåtar i Stockholms skärgård nådde dig nere i ditt skatteparadis, men jag kan informera om att då åkte det runt korvetter, stridsbåtar och helikoptrar där. Det nyttjades också "mindre markförband med specifika uppgifter" vilket vi nog kan översätta till Specialförbanden utan att dra allt för stora växlar. Under den veckan ökade också ansökningarna till hemvärnet explosionsartat vilket talar lite mot ditt utalande att ingen skulle ställa upp om det blev krig.

Kalla värnplikten för slaveriarbete om du vill, men det är inte direkt så att Sverige är ensamma om det, det är få länder som har ett personalförsörjningsystem till försvarsmakten som bygger till 100% på frivillighet. Vi har provat ett par år nu, det fungerar inget vidare. Man kan också se det som en betald utbildning för ett jobb inom försvarsmakten, då är det inte en lika dålig deal längre om man är 18 år (och inte mångmiljonär)

Absolut håller jag med dig om att det vore bäst om Försvarsmakten inte behövdes, men så är tyvärr inte verkligheten idag.

Senast redigerad av CotopaXi den 2014-10-29 klockan 00:52
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat