Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Suck, har du ens läst villkoren för sjukförsäkringar i USA? Förstod du inte heller vad min referens till "allmän sjukvård" avsåg? Och återigen, sjukvården är bara överlägsen för de som har råd att betala vilket är ett litet fåtal. Det kallar inte jag en "allmän sjukvård". En person med MS får inte teckna den sjukförsäkring du tar som exempel, inte heller en person som har någon som helst form av handikapp (i de flest fall). Dessutom så om du har varit sjukskriven eller opererats osv. så får du svårigheter att teckna en försäkring alt. en orimligt hög premie eller undantag för vad den täcker. Vad de olika försäkringarna täcker är dessutom en hel avhandling i sig.
Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig. Det är inte vad majoriteten av svenskarna vill ha, tack och lov för det. Det du och vissa andra förespråkar är inte i linje med en humanitär människosyn.
|
Som KristianE säger, så har mycket ändrats med ObamaCare. Du kan nu inte bli nekad försäkring om du har några
pre-existing conditions. Tidigare räckte det med att du i förbifarten hade nämnt för din doktor att du haft lite ont i armen, så blev du nekad att inkludera den armen nästa gång du köpte sjukförsäkring. Lite hårddraget men inte långt ifrån vekligheten innan ObamaCare.
Jag tror att väldigt många svenskar har en skev bild av vem som betalar vad inom den amerikanska sjukvården.
För det första så betalar den amerikanska staten närmare 50% av ALL sjukvård i landet.
Så här ser fördelningen ut för sjukförsäkringar:
- 48% har sjukförsäkring genom jobbet.
- 16% Medicaid (staten betalar)
- 14% Medicare (staten betalar)
- 15% Oförsäkrade (staten betalar för de allra flesta)
- 5% Privata sjukförsäkringar
- 1-2% Andra statliga sjukförsäkringar för militären o.s.v.
källa
Att privata sjukförsäkringar endast står för c;a 5% är nog inte så känt i sverige. (visst de 48% som har sjukförsäkring genom jobbet är ju också 'privata', men arbetsgivaren betalar)
Om jag ser till min närmsta bekantskapskrets (40-50 personer) så har inte en enda privat sjukförsäkring, men alla är försäkrade.
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig
|
Hoppas du inser hur otroligt fel det uttalandet var...