Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
Det där får man ta med en rejäl nypa salt. Det kan variera mellan delstater men i somras hängde jag en del i USA och pratade med en insatt om just detta.
En normal familj med 2 vuxna och 2 barn betalar ca 500-600 USD/mån för sjukförsäkring om deras arbetsgivare inte redan betalar denna. 2 vuxna betalar i Sverige normalt mer skatt än 3500-4200 kr/mån till sjukvården.
Och den amerikanska privata sjukvården är i absolut toppklass. Den är överlägsen allt du hittar i Sverige.
Den offentliga sjukvården i USA drivs oftast av katolska kyrkan (som var de som startade sjukhusen i USA för länge sedan). Även deras vård är väldigt bra i definitivt i klass med den svenska. Men eftersom du blir stämd för minsta lilla så skulle jag tro att även den överstiger den svenska.
|
Suck, har du ens läst villkoren för sjukförsäkringar i USA? Förstod du inte heller vad min referens till "allmän sjukvård" avsåg? Och återigen, sjukvården är bara överlägsen för de som har råd att betala vilket är ett litet fåtal. Det kallar inte jag en "allmän sjukvård". En person med MS får inte teckna den sjukförsäkring du tar som exempel, inte heller en person som har någon som helst form av handikapp (i de flest fall). Dessutom så om du har varit sjukskriven eller opererats osv. så får du svårigheter att teckna en försäkring alt. en orimligt hög premie eller undantag för vad den täcker. Vad de olika försäkringarna täcker är dessutom en hel avhandling i sig.
Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig. Det är inte vad majoriteten av svenskarna vill ha, tack och lov för det. Det du och vissa andra förespråkar är inte i linje med en humanitär människosyn.