Visa ett inlägg
Oläst 2014-05-12, 17:08 #9
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Resonemanget haltar betänkligt då det ALDRIG är företag som skriver texten, det är oftast en människa som skriver texten.

Samma sak på mottagarsidan, det är ALDRIG ett företag som läser texten, utan en människa. Oftast sitter man inte i en stor grupp och läser ett brev utan man läser det på sitt rum i all sin ensamhet (även om man sitter i ett kontorslandskap).

Vitsen är att sätta sig in i mottagarens situation, hur ser det ut i verkligheten för mottagaren/människan?

En sak ska man har klart för sig och det är att affärer görs inte mellan företag utan mellan människor, oavsett hur stort företag man jobbar på.
Du som människa representerar företaget, och kontaktar företaget.

Nu förstår jag att det är bra att bygga upp en personlig relation med de man arbetar med, men i detta fall är det ni/er/vi som gäller enligt mig.

Ett annat exempel, privatperson pratar med en webbyrå (som inte är 1 person enbart dvs).

"Hej! Skulle ni kunna göra detta projektet"

kontra

"Hej! Skulle du kunna göra detta projektet"

Skulle kunna ge dig tusen exempel, i mina ögon och öron är det ni/vi/er som gäller när man pratar företag mot företag. Skulle jag däremot exempelvis prata direkt med ex. utvecklaren hos en av våra partners skulle jag använda jag/du, för då pratar jag till utvecklaren/personen och inte till företaget.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat