Visa ett inlägg
Oläst 2014-03-27, 11:53 #39
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Älskar att alla bemöter Patriks synpunkter inte med rationella motargument utan med hån.

Faktum kvarstår att ingenting är gratis, förutom möjligen luft och havsvatten - och stödjer man tvångsbeskattning så stödjer man i vissa fall stöld. Det går inte att bortförklara och bör vara utgångspunkten från framtida skattediskussioner.
Tvångsbeskattning? Nyliberalt mumbojumbo. Personligen tycker jag det är alldeles utmärkt att ungefär en fjärdedel av våra inkomsten bekostar vägar, sjukvård, daghem skolor och äldrevård osv. Här i Thailand betalar jag ungefär 15% i (progressiv) inkomstskatt, men får i princip inget tillbaka, förutom ett behagligt klimat. Eventuellt också en slätare väg att åka på.

Om skatt är att likställa med stöld, undrar jag spontant hur man skall klassificera den grupp välställda som roffar åt sig på vår jord utan ett uns eftertanke beträffande naturtillgångar, lokalbefolkningar och miljöpåverkan och demokrati.

Nu kanske det måste inflikas att jag självfallet inte jämställer rik med skurk. Det finns nog ungefär lika många skitstövlar bland fattiga, procentuellt räknat. Bill Gates är ett lysande exempel på en svinrik men verklig filantrop.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat