Visa ett inlägg
Oläst 2013-11-25, 11:44 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Hmm...?

Om jag försöker bena ut det hela;...

Företag A har en tjänst AT1.
Företag B har en produkt BP1.

Företag A levererar en abbonemangstjänst AT1 till Företag B.
Företag B levererar en produkt BP1 till Företag A.

Kunden som är privatperson C köper produkten BP1 av företag A.

************************

Om jag fattat konceptet rätt så kommer kunden C betala 10 000 kr till företag A för produkten BP1.

Sen var det lite oklart om företag B skulle fakturera företag A 90% dvs 9000 kr, eller 50% dvs 5000 kr. Detta är fortfarande oklart för mig.

Frågan är vilket av företagen A eller B som bekostar marknadsföringen av produkten BP1? Som jag tolkar upplägget så är det företag A som marknadsför och säljer produkten.

Jag tolkar det som att företag A är ett säljbolag, och företag B är ett produktutvecklingsbolag.

Uppläget liknar i viss mån ett franchisekoncept. Men det beror på vad det är för tjänst som A säljer till B, den ser jag som en lite udda fågel i sammanhanget, beror ju på vad det är för tjänst.

Om Företag A har ett starkt varumärke som B kan dra nytta av så att det drar försäljningen kraftigt så är tjänsten som A tillhandahåller begriplig.

Men du får gärna förklara mer utförligt. Jag har inte riktigt grepp om detaljerna ännu.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat