Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jodå, det kommer i praktiken landa i såväl censur som absurda avväganden. Vad är unikt innehåll menar du? Ska Emma inte få göra en blogg där hon, med tillåtelse, återpublicerar katthemmets annonser om katter som söker nytt hem? Ska en småföretagare inte få skapa en webbplats där han/hon samlar erbjudanden från olika butiker inom en specifik nisch? Ska det bara få finnas en telefonkatalog på nätet? Hur lång tid får man på sig att leverera "vettigt innehåll"? Ska man riskera att förlora alla sina 100 domäner (fler får man ju i normalfallet inte äga) om man inte håller sin deadline? Ska man då tvingas publicera sin halvfärdiga webbplats eller måste man lämna in en ansökan om dispens? Det är helt enkelt ett barnsligt naivt förslag som kommer göra betydligt mer skada än nytta. Det låter ärligt talat som att det skulle passa en diktatur som Nordkorea betydligt bättre...
|
Nu är du ju bara löjlig...
Såklart att man ska få återpublicera. Sammanställningen har ju då ett värde i sig. Det är ju bara löjligt när du märker ord och tar mig bokstavligt i var enda stavelse. Du måste ju förstå vad det är jag är ute efter.
Tanken var väl att den här begränsningen bara skulle gälla de som har över 100 domäner vilket reducerar det här till att bara gälla max 1% av alla domäninnehavare. De 100 första skulle ju vara fritt fram att göra vad man vill med. Det enda jag vill förhindra är att vissa sitter på 10 000+ domäner som det inte använder till något eller ha någon verksamhet på och där enda syftet att äga domänen är spekulation. Det hoppas jag du förstått vid det här laget.
Citat:
Jag har naturligtvis precis som du och de flesta andra försökt hitta bra lediga domännamn under olika toppdomäner men kommit fram till ungefär samma slutsats ett antal gånger. Anledningen till att jag vill att du ska ge ett exempel är för att jag vill visa att problemet i praktiken är i värsta fall minimalt.
Precis som jag förklarat tidigare i tråden så kommer de "bästa" domänerna att vara upptagna vad du än vill göra. Så hade fallet varit oavsett om vi hade dagens regler eller inte. Du kan väl inte på allvar tro att någon eller några inte haft din superba idé om att sälja linser på nätet eller erbjuda prisjämförelser på resor tidigare? Du kommer inte ha någon som helst fördel gentemot dina konkurrenter genom att registrera minajättebralinser.se eller någon annan domän som du anser vara den tredje, sjätte eller tjugofemte bästa för ändamålet. Domännamnet kommer i princip alltid att vara av rejält underordnat värde jämfört med din verksamhet såvida du inte är kapitalstark och vill betala för nummer ett. Specsavers, Hemmakväll och Tictail är väl bra exempel på företag som lyckats alldeles utmärkt utan några nyckelordsdomäner. Har man en "vettig verksamhet" som du själv uttryckte det så är domännamnet i stort sett irrelevant även om xsdqofslwe.com självfallet inte är ett bra namn på företaget 
|
Jag har inte sagt något om nyckelordsdomäner och det är inte alls vad jag pratar om. Jag brukar själv inte använda nyckelordsdomäner eftersom de är så tråkiga att branda.
Man vill ju gärna att ett varumärke på något sätt förmedlar på ett ungefär vad det är man erbjuder utan att det för dens skull är en nyckelordsdomän. Man vill kanske kunna använda vanliga ord utan att bygga ihop en domän på 20+ tecken.
De allra bästa domänerna är det oftast bra content på redan. Men när det gäller kanske domänerna 3-5 så är det oftast parkerade domäner som är till salu.
Citat:
Det gör varken från eller till på det stora hela. Däremot är det ju inte helt fel att någon som vill ha de mer attraktiva namnen har kapital bakom sig då det därmed är lättare att leverera en hyfsad produkt precis som det är utanför internet. Den som köper eller hyr en lyxig central butikslokal har som jämförelse förmodligen en affärsplan och en tanke bakom investeringen.
|
Såklart att det gör stor skillnad. Det börjar bli riktigt svårt att hitta bra .com domäner om det är ett rent påhittat ord på minst 7 tecken.
Att man har mycket pengar är ju heller ingen garanti för att man gör bra saker när man ska göra något nytt. Det är oftast startups som står för de betydande innovationerna inom de flesta områden.