Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Skämtar du nu? Du kan väl inte på allvar tro att det där är ett realistiskt alternativ till det som gäller idag? Vem ska avgöra om domänerna används till något vettigt? Vad är "vettigt"? Ska någon eller några sitta och avgöra vad som ska få finnas på internet och inte utifrån deras syn på kvalitet? Det är väldigt naiva och orealistiska förslag som dessutom skulle kosta en hel del pengar som kan användas till bättre saker.
För att återgå till den mer väsentliga diskussionen om huruvida parkerade eller oanvända domännamn verkligen är ett problem så får du (och andra som anser detsamma) gärna ge något eller några exempel på domännamn som du skulle haft behov av till ett projekt men som var upptaget?
|
Det är ju ganska enkelt. Ett enda krav. Att det på domänen ska finnas någon form av content som dels är unikt och dels har någon form av verkshöjd. Det är ganska simpelt.
Det handlar inte om någon form av censur som du verkar vilja få det till.
Så väldans dyrt hade det inte blivit heller. Det krävs inte speciellt mycket jobb för att gå igenom en domänportfölj och det mesta av arbetet kan automatiseras. Kostnaden för detta kan man finansiera med en ansökningsavgift på typ $1000.
Jag kan väl hålla med om att det inte är något som är speciellt realistiskt att genomföra nu när det har gått så här långt även om det vore önskvärt. Det går ju inte att ta domänerna ifrån dessa domänspekulanter. Det vore inte rättvist det heller.
Behöver jag verkligen ge ett exempel på ett domännamn?
Vem av oss här på forumet har inte haft det problemet jag beskrev tidigare när man ska hitta en domän?
Man stöter på det problemet 99 gånger av 100 om man inte har ett rent fantasinamn och vill ha .com-domänen och inte vill ha ett väldigt långt domänman. Man får i bästa fall nöjda sig med sitt fjärde eller femte val om man inte vill köpa domänen. Ser du inte ett problem här?
Om vi vänder på det. På vilket sätt höjer den här typen av spekulation kvaliteten på internet?