Visa ett inlägg
Oläst 2013-11-12, 16:21 #38
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag tror att du har missuppfattat mitt förhållande till frågan så jag tar det en gång till:
1. Jag har inget emot att man köper och säljer domännamn men det är alldeles för billigt att massregistrera tusentals domännamn och sen bara trycka på dem. Rätt namn: domänhamstring
Varför är detta ett problem? Det kommer alltid att finnas "bättre" domännamn än vad du har råd med oavsett var priset ligger... Om jag vill börja sälja leksaker på nätet så är naturligtvis leksaker.se väldigt trevlig att ha oavsett om detta är namnet på mitt företag eller inte men bara EN enda person kan äga denna domän. Samma sak gäller oavsett bransch - att ha andra, sjätte eller tionde bästa domännamn är sällan särskilt bra, då är det bättre att sticka ut med ett unikt namn och sådana finns det oändligt många domännamn till. Dessutom lönar det sig inte att parkera de allra flesta .se-domäner som inte används idag, endast riktigt bra domäner får man in några vettiga summor på och dessa hade säkerligen parkerats / hållts på oavsett om priset låg på 50, 500 eller 5000 kr. Det är ett icke-existerande problem helt enkelt och då väger fördelarna med ett lågt pris utan tvekan över.

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
2. Normalt sett så räknar man en varas värde till vad någon vill betala för varan. Så är tydligen inte fallet med domännamn enligt ett fåtal här på WN (som antagligen tillhör kategorin domänhamstrare). Detta är något jag finner högst underligt.
Vad spelar det egentligen för roll vad några enskilda personer anser att värdet på en domän, mobiltelefon eller strandtomt är? Känns ganska meningslöst att ens diskutera Antingen kommer köpare och säljare överens om ett pris eller inte, det rör knappast någon annan person än dessa två (+ eventuellt Skatteverket / staten då).