Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Man kan använda fakturajournal för at bokföra flera fakturor i en verifikation, men du behöver ändå bokföra varje transaktion för sig inom den verifikationen. Skulle du inte göra det blir det helt omöjligt att följa upp och hitta fel.
|
Hmm, börjar förstå detta också. Kommer att innebära en del bök för oss (i alla fall i början) så länge vi inte har en integration mellan bokföring och Paypal. Å andra sidan innebär det att vi har möjlighet att följa upp transaktionerna om (när) det blir fel.
Jag tänker lite på det du skriver här (
http://www.wn.se/t1046257-15-2.html), att det behövs någon form av kvitto eller faktura. Så bör det vara även i vårt fall. Dvs ett kvitto på den provision be fått betalt för. Och det är detta tänk vi har arbetat med hela tiden fram till nu.
Men börjar reda ut det nu. Enligt bokföringslagen kan man utfärda sina egna verifikat. Med andra ord kan varje säljare dra av för sina kostnader med informationen från sin logg på portalen. Alltså behöver vi inte skapa några egna underlag och skicka ut dessa till säljarna.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag förstår inte visten med att krångla till det genom att göra en sammanslagning av flera fakturor dock, har du ett IT-system så är det enklast att systemet gör bokföringstransaktionen direkt som fakturan utfärdas och en när betalningen kommer, då blir siffrorna i bokföringen mest rättvisande och det blir enklare att felsöka.
|
Grundproblemet är att alla tillgängliga IT-integrationer vi hittat på är baserade på traditionell inköp och försäljningsmetodik. Och i vårt fall har vi inte de finansiella musklerna att bygga något från grunden, i alla fall inte innan vi har kommit igång ordentligt.
Syftet med att slå ihop alla transaktioner i en sammanställning var att det skulle underlätta för den som säljer varorna. Vi ville förse dem med ett underlag för hela månaden så de kan dra av alla samlade kostnader för en månad. Lite som att man får en faktura per månad som Traderaanvändare för den senaste månaden.
Men ovan svar ang möjligheten att utfärda egna verifikat verkar lösa våra problem. Map så verkar vi inte behöva bry oss om att utfärda kvitton i "säljardelen". Så länge uppgifterna finns tillgängliga för varje säljare kan hon eller han upprätta egna verifikationer.
Om jag förstått det rätt bokför vi därmed enligt ovan bokföringsförslaget jag hade med från Paypal-inbetalningarna och underlaget från Paypal blir vår verifikation.
Känns ovan tänk rätt?
En avslutande fråga: Någon som har lite kunskap kring Paypalintegrationer/ehandelsintegrationer? Hade varit väldigt skönt att kunna importera nedan information till vår bokföring.
Vad behövs för att lösa följande bokföringsexempel integrationsmässigt:
K3051 Försäljning momspliktiga varor 25%: 24 kr
K2611 Utgående moms försäljning 25%: 6 kr
D6570 Bankkostnader: 2 kr (Paypal avgift)
D193x Paypal: 28 kr