Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Varje transaktion på bankkontot ska bokföras för sig.
Fakturor kan man köra bokföringsjournal på, då gör bokföringsprogrammet en verifikation av alla fakturorna, men individuella transaktioner för varje faktura. Det är hopplöst att göra en uppföljning om du inte bokför varje transaktion för sig.
Om du inte bokför varje transaktion för sig så måste du ändå bifoga en specifikation och sammanställning av alla transaktionerna, så jobbet kommer du inte undan, det måste gå att följa varje transaktion i bokföringen.
Undantaget är kontantkassor, som det räcker med att boka in en gång per dag för alla småsummor. Men fakturerar du så måste hela skiten in i bokföringen.
|
Räknas förskottsinbetalningar till bankkonto som "kontant"-betalning? Skatteverket hänvisar enbart till bokföringslagen så fick inget svar på min fråga från dom.
Det underlättar ju om jag kan bokföra i mitt program klumpsumma per dag, underlag finns lätt tillgängligt. Att bokföra alla småbetalningar en för en känns inte relevant. Måste gå att göra enklare. Jag är ju inte ensam om detta?
Någon mer måste ju ha många inbetalningar per dag som säljer på ex. Tradera som företag?