Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-12, 09:00 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har under alla år jag använt internet och även innan dess, när jag körde modem, förutsatt att allt jag kommunicerar elektroniskt kan avlyssnas och kommer att avlyssnas av underrättelsetjänster och även förslaget kriminella samt riktigt nyfikna som har den tekniska kunskapen.

Jag tänker alltid att det jag skickar på internet är som att skriva meddelanden här på WN, dvs alla som vill kan läsa det.

Jag kommer helt enkelt aldrig att skicka information elektroniskt på internet som är så känslig att den inte kan läsas av min värsta fiende.

Skulle jag någon gång i framtiden få för mig att planera eller genomföra brott, eller i övrigt så känsliga/omoraliska saker att de skulle vara av intresse för en avlyssnare så kommer jag självfallet inte att använda de kanaler för kommunikation som är möjliga att avlyssna.

Svårare än så är det inte, tycker jag. Jag förutsätter med andra ord alltid att jag alltid är avlyssnad när kommunikationen passerar i världens största maskin, "det elektroniska kommunikationsnätet".

Däremot tycker jag att Edward Snowden är en viktig "Wistleblower" (dvs avslöjare av oegentligheter) som kanske får allmänheten i stort att börja ställa krav på politiker att verkligen respektera allas våran privata sfär något mer.
Fast det går att kryptera trafiken.
Så länge du krypterar datan som skickas och lagras med rätt teknik och håller reda på dina krypteringsnycklar och lösenord så är det extremt liten risk för att någon skulle kunna avlyssna något du skickar.

Det går ju knappt inte att bedriva någon seriös affärsverksamhet utan att skicka känslig data över internet om man har några krav på effektivitet. Speciellt inte om verksamheten är relaterad till just IT och internet på något sätt. De allra mest känsliga uppgifterna kanske man endast håller internt på det interna nätverket, men det finns risk för avlyssning och dataintrång även där oavsett säkerhetsnivå på systemen.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat