Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-04, 12:12 #9
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag tycker nog att det viktigaste i denna tråd är fakta som visar att .SE:s tvistlösare inte alls är opartiska och betar på båda sidor av staketet.
Vaddå inte opartiska!?

Varje enskild tvist har sina parter, sina omständigheter, sina yrkanden och sina svar - och det är det enskilda fallet som en eller flera tvistlösare tar ställning till.

Förfarandet går att läsa här:
https://www.iis.se/docs/ATF-Forfaranderegler1.pdf

Att aktuell tvistlösare inte kan vara engagerad i en ev. ATF rörande just detta aktuella domännamnet är ju uppenbart, då denne redan tycks vara engagerad av en av parterna.

Men för ATF:s 13 tvistlösare, så är de alla verksamma inom immaterialrättsområdet - såklart, precis som de ca 1300 UDRP-tvistlösarna är det.

Dessa tvistlöser några få fall per person och år genom ATF och då anser åsikter i denna tråd att det är "fullkomligt skandal" att de får vara verksamma med domänrelaterade uppdrag utanför ATF-uppdragen!?

Alltså jag förstår inte konsekvensanalysen av det resonemanget - hur skulle dessa IM-jurister kunna upprätthålla sin domänkunskap eller för den delen - vad ska de leva av om de inte skulle tillåtas vara yrkesverksamma inom sin gebit?
Men dessa två åsikter kanske med fördel ser att 13 juristers löner slås ut och läggs på årsavgiften för alla .se-domäner eller kanske är det bara på ATF-avgifterna kostnaden ska läggas?

Själv tycker jag att det tydligt framgår vad som gäller:
Citat:
Tvistlösarna är opartiska och skulle en jävsituation uppstå avböjer de att avgöra ett visst ärende.
https://www.iis.se/domaner/atf/gor-e...-kostnader/#TL

.SE är enligt lag skyldig att tillhandahålla ett tvistlösningsförfarande, men möjligheten finns ju alltid att ta tvisten till tingsrätten istället, till en annan kostnad.
Men med risk för att det ändå avhandlas av samma personer..

Överkurs; Jag tittade på https://www.iis.se/domaner/atf/atf-arenden/ och kikade lite på hur det sett ut genom åren och om det finns några trendslutsatser att dra, vilket jag inte tycker att det går att göra.

Värt att säga är att 2013 endast avser del av år, så därför går det inte att avgöra förrän om ett halvår om det "pikar" för Bifall och jag har heller inte tagit hänsyn till om Bifallen skett pga av att innehavaren inte svarat på ATFen.

Så här ser det ut i allafall:

2003 - 32 (Bifall 23 Avslag 9) Bifall = 72%
2004 - 28 (Bifall 18 Avslag 10) Bifall = 64%
2005 - 30 (Bifall 23 Avslag 7) Bifall = 77%
2006 - 43 (Bifall 28 Avslag 15) Bifall = 65%
2007 - 55 (Bifall 39 Avslag 16) Bifall = 71%
2008 - 44 (Bifall 33 Avslag 11) Bifall = 75%
2009 - 40 (Bifall 28 Avslag 12) Bifall = 70%
2010 - 72 (Bifall 47 Avslag 25) Bifall = 65%
2011 - 69 (Bifall 39 Avslag 30) Bifall = 57%
2012 - 66 (Bifall 44 Avslag 22) Bifall = 67%
2013 - 27 (Bifall 22 Avslag 5) Bifall = 81%