Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Säkert endast ett spam mail som gått ut till väldigt många personer, samtidigt troligtvis inte ens ett brott i landet personen sitter i från.
Bara för det är olagligt i Sverige så gäller inte Svensk lagstiftning utanför landet.
Sedan ens tveksamt om det kan räknas som hot i Sverige, för om mail inte är adresserat personligen just i ditt namn kan det inte räknas som ett hot. Samma sak om mail skulle varit adresserat till en mail som 1000 personer läser på ett företag. Hade aldrig gått fått det klassat som mordhot på 1000 personer.
|
Nej, svensk lagstiftning gäller enbart i Sverige (med några få undantag), det är korrekt, men sedan vill jag säga att jag är av en avvikande uppfattning.
Ett mail som kommer till din mailbox och innehåller det som aktuellt mail innehöll lär med all säkerhet uppfylla alla rekvisit för åtminstone olaga hot...
Personligen skulle jag inte vara särskilt oroad för ens den typen av spam, men det är ju så jävla irriterande med all spam att det borde införas lagar ā la USA över hela världen vad gäller spam - inlåsning, bortkastad nyckel och tömda bankkonton för spammare.
Det är ett helvetes gissel och spamamre och andra som försöker jävlas elektroniskt borde vara högprioriterat inom rättsväsendet. Problemet med detta är väl att det drabbar allt vad frihet på nätet heter också...