Visa ett inlägg
Oläst 2013-03-21, 12:53 #10
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av elofsson Visa inlägg
Tycker att Conny har helt rätt.

Det vanligaste brukar vara att mäta EPC, hur stor avkastningen blir på varje skickad besökare.

EPC = Total intäkt / antalet klick

Antalet klick och antalet sales är alltså rätt så ointressant. Det som är intressant är konvertering, relevans och provision. Dock bör man köra ett tag och inte dra några slutsatser efter typ 50 klick.

Skickar man t ex 1000 besökare och tjänar 1000 kr så landar man på EPC 1 kr. Sedan kan man t ex trimma detta, A/B-testa och kanske skicka trafiken till någon annonsör i samma nisch och se om man får bättre avkastning. Du kanske tjänar 2000 kr på 1000 klick och har alltså dubblat ditt ROI förtusatt att arbetsinsats och kostnad är densamma för trafiken som skickas.

Börjar man räkna EPC och struntar i t ex om annonsör ger 10% eller 15% i provision så kommer man i slutändan att tjäna mer pengar. Procentsatsen är oftast enbart en del av det som är intressant, tittar vi t ex på en e-handel så är konvertering och medelordervärde betydligt viktigare för affiliates (och alla andra också så klart).

Nu svävade jag iväg men jag ville pusha för EPC som är oslagbart som mätvärde. =)
Det EPC inte innefattar som man borde väga in och vilket Conny redan sagt är kostnader relaterade till förtjänsten.

Så egentligen borde det optimala vara att ha ett RPC, revenue per click, dvs man drar bort alla kostnader som hör till respektive klick, givetvis är det enormt svårt att mäta exakt.
Annonskostnader är väl en lättare sak att dra av, men lön, kontor osv, hur ska den kostnaden viktas på respektive annons...

Som Conny åter sagt är det ju väldigt ointresant att betala 10kr för ett klick som totalt sett bara inbringar 5kr. Då hamnar man på -5 i EPC
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat