Citat:
Ursprungligen postat av dannelito
Det verkar som att vissa här medvetet eller omedvetet blandar ihop s k domänpirater som alltså försöker slå mynt av andras skyddade namn och varumärken med aktörer som registrerar ett större antal generiska namn och nyckelordsdomäner i spekulationssyfte.
Domänpiraternas affärsidé tar nog de flesta avstånd från, men de som tycker illa om domäninvestering generellt har antagligen även svårt för att acceptera marknadsekonomi i andra sammanhang. Inget fel med det, man får tycka vad man vill, men att blanda ihop korten tycker iallafall jag inte är rätt väg att gå om man vill få sympati för sina åsikter.
|
Jag gillar inte domänpirater som lägger beslag på etablerade varumärken företagsnamn, jag förstår också skillnaden mellan dem och de som registrerar generiska domäner som inte är aktuella som varumärken.
Jag ser inget problem med att en person/företag registrerar generiska domäner för att bygga en seriös verksamhet.
Vad jag inte gillar är när man endera massregistrerar generiska domäner för att helt enkelt "blockera" seriösa aktörer för att bygga nya verksamheter på internet. Det kallar jag inte seriösa investeringar utan spekulation i dess negativa bemärkelse, en sorts "utpressning" bara för att man kan göra det.
Att man sen registrerar de generiska domänerna för 10 kr/st och sen samma dag bjuder ut dem för 10 000-100 000 kr, tycker jag inte är seriöst. Dessa kallar jag för "domäntroll". Jämför gärna med "patenttroll" som är en likartad företeelse om än något annorlunda.
Det är just denna spekulation om de generiska domänerna som jag tycker är "fulspel". Domäntrollen tillför inget av värde i värdekedjan, bara kostnader för de seriösa aktörerna.
Med seriös aktörer menar jag de som har en verksamhetsidé som de har en plan att genomföra och som tillför ett värde till domänens besökare.
Det finns många seriösa aktörer som hindras att bygga upp sina verksamheter, eftersom instegskostnaden blir för hög, p g a domäntrollens spekulativa agerande.
Jag är dock mycket för marknadsekonomi under ordnade former. Jag vill helst att i stort sett det mesta av kommunernas, landstingens och statens verksamheter som går, ska konkurrensutsätts. Det finns vissa saker som domstolar, vissa delar av polisen, regering, riksdag, kommunfullmäktige m.m. som inte passar att leja ut till privata aktörer. Men en stor del av sjukvården kan läggas ut på entreprenad.
Det finns dock mycket i dagens offentliga upphandlingar som är dåligt genomfört, exempelvis:
- har man alldeles för stora upphandlingar i många fall,
- byråkratiska regler som hindrar småföretag att lägga offerter
- enormt långa ledtider
- ovana inköpare
- Usla definitioner av kvalitet
- usel kvalitetskontroll av upphandlade kontrakt
- Det borde vara större fokus på att anlita lokala entreprenörer (förbjudet idag)
- Offentliga aktörer ska inte få konkurrera med privata aktörer, om det finns såna
- Bort från stenhård prisfokus, tänk mer på kvalitet och service
- Mindre upphandlingar ger större möjligheter för små aktörer att arbeta på den marknaden
- Splittra landstingens enorma verksamhet till många småskaliga vårdcentraler, småsjukhus så fler kvinnliga (eftersom landstingen domineras av kvinnlig personal) företagare kan starta verksamheter
- Universiteten bör frigöras från saten till självständiga stiftelser med tydliga utbildningsmål