Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Hade jag fått IBAN nummer med till ett bankback så pengarna man överförde automatiskt blev till fysiska pengar som kom direkt till bankfack så hade det varit helt perfekt lösning.
I Sverige är det nästan omöjligt med kontanter, max summan man kan ta ut i svenska ATM är ju så låg så tiden gå till ATM kostar mer.
|
Alla banker har mer eller mindre slutat hantera kontanter vilket är dumt och osäkert så jag förstår vad du menar. Några säger att det är säkrare nu eftersom det minimerar riskerna för stöld och rån etc, men hur säkert är det för oss när en bank går i konkurs. Försvinner inte ens sparade pengar då? Jag läste om att det hade hänt något liknande i Irland 2008-2009 när finanskrisen var men jag kan ju ha fel. Sen jag är jag inte så insatt i om detta gäller för Sverige eller vilka lagar som backar upp bankernas kunder till 100% av deras sparade pengar vid en konkurs, så jag kan ha fel.
Dock känns det ju betydligt säkrare att ha t.ex 5 000 :- i fickan än på banken eftersom där är dem bara siffror.