Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-12, 18:50 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy Visa inlägg
Det är ju sant att det inte direkt är vårt jobb att hjälpa till med det. Men alla de kunder som saknar tekniskt kunnande och kanske till och med ligger på den nivån att de med nöd och näppe lyckas med att logga in i WordPress och skriva ett inlägg, de behöver ju också hjälp. Inte så att vi alltid hjälper till med alla mjukvaru-problem, men det ligger ju lite i vårt intresse också att fixa till hackade sajter. De används ju annars gärna till spam, phishing och annat otyg.

Vi skulle ju kunna skriva på vår hemsida vad som ingår i supporten, men känns svårt att kunna täcka in allt vi erbjuder, därav har vi inte någon definitiv text. Det är väldigt sällan vi nekar en kund hjälp, kan inte minnas något sådant ärende faktiskt. Utan vi hjälper till så långt det är möjligt för att kunden ska bli nöjd. För mer komplicerade och tidskrävande ärenden som egentligen inte rör oss så tar vi givetvis ut en avgift. Men att återställa en hackad sajt med t.ex. WordPress/Joomla till icke-hackat skick och säkra upp den hjälpligt är varken speciellt komplicerat eller tidskrävande.

Och nej, de flesta känner nog inte till att vi ibland hjälper till med sådant, men de som verkligen inte kan få ordning på sin hackade sajt utan vår hjälp kommer ändå att höra av sig, och då få den hjälp de behöver.
Det innebär med andra ord att ju mindre man kan desto mer får man för pengarna hos er Ni behöver inte alls fixa till hackade sajter som kunderna struntar i - det är helt och hållet kundens ansvar, om de inte åtgärdas inom en rimlig tidsperiod kan ni välja att stänga ner dom annars. De kunder du talar om som med "med nöd och näppe lyckas med att logga in i WordPress" har naturligtvis en hel del att lära sig och det är väl rimligt att de får lära sig på egen hand utan att ni ska leka lärare? I så fall är det väl ändå bättre att ni erbjuder kurser och guider på er hemsida? Nu känns det bara som att ni till varje pris vill ha varje svensk som kund oavsett kunskapsnivå och att det i slutändan blir de som väljer att lära sig något som förlorar på det hela.

Att sådan support inte tar tid stämmer självfallet inte heller. ALL support tar tid. Din formulering "Det är väldigt sällan vi nekar en kund hjälp" är väl ett tydligt tecken på det.

Det är väl inte särskilt svårt att skriva detta på er hemsida:
"Om er sida blir hackad så hjälper vi gärna till."?

Det är trots allt väldigt många som råkar ut för detta någon gång. Den enda vettiga anledningen till att ni inte skulle skriva detta är för att ni inte vill att det ska vara allmänt känt. Att ni assisterar med frågor och problem som rör era egna system är ju en självklarhet så det behöver ni knappast skriva om. Att det skulle bli en lång lista utöver detta tror jag knappast på

Ett webbhotell som inte erbjuder denna mjukvarusupport torde vara mer attraktivt för mig och andra som inte har det minsta behov utav sådan men vi borde väl också få denna support då om vi vill slippa slösa tid på att reparera säkerhetshål? Det är ju som sagt var bra att veta vad som ingår i supporten.

Ni har naturligtvis all rätt i världen att erbjuda denna service men på dig låter det som att det är en service som bara ingår för vissa kunder för att de ska kunna fortsätta ge er en dryg hundring i månaden. Jag förstår mycket väl också att detta är rena affärsmässiga beslut med syftet att attrahera kreti och pleti men det innebär inte att det gynnar mig som kund.

Du behöver dock inte bry dig om mina åsikter för fem öre, jag är EN kund och jag hade själv inte brytt mig det minsta om jag vore du

Det vore hur som helst intressant att veta hur övriga webbhotell hanterar detta problem.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-12 klockan 19:13
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat