Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-05, 16:17 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas Visa inlägg
Tänker inte ge mig in i någon skattedebatt här

Men kan hålla med om att det kommer bli en "spännande" framtid. I och med att världen krymper hela tiden och nästan alla länder har lägre skatt och lägre löner än Sverige så är det inte så svårt att titta in i spåkulan och se vart det barkar tycker jag.

Västvärlden kommer helt enkelt få vänja sig av med lyxen att man kan profitera på andra världsdelar genom sitt industriella försprång i takt med att det minskar...

Frågan är snarare hur lång tid det tar och hur många "kriser" vi får genomlida på vägen dit.

Fasta livstidsanställningar där man knegar med fackligt reglerade kafferaster utan utbildning och tjänar 10 ggr mer än de välutbildade, ambitiösa människorna på andra sidan jorden lär bli en sällsynt vara i framtiden iaf.

Om det är viktigt för en att bli rik så ska man nog äga företag och andra egendomar och inte förlita sig på anställningssvägen... där är vi överens!!
Utvecklingen går i precis motsatt riktning. De kinesiska lönerna ökar markant och ju mer välstånd man får i kina desto mer ökar lönerna och levnadsstandarden, därmed ökar kostnaderna och de kommer troligen inom 50-75 år att ligga på samma nivå som västvärlden gör då, vilket kommer vara högre än idag.

Jämför gärna med Japan som har haft en kollosalt snabb utveckling de senaste 50-75 åren, de ligger ju väl i nivå med övriga västvärlden nu. Samma sak kommer att hända med land efter land. När medelklassens ekonomi ökar så drar det med sig hela samhället i riktning mot ökat välstånd och därmed ökad kostnadsbild för företagen inom hela landet. Ingen vill gå bakåt, alla vill framåt/uppåt. Det är en högst tillfällig obalans att det idag finns ett antal extremt välbärgade länder samtidigt som det finns ett stort antal utvecklingsbara länder utan välståndet. I framtiden på 50-75 års sikt kommer sannolikt de flesta länder vara både välbärgade och med tillväxt i balans. När affärerna ökar så minskar risken för ofred, för det är bad for business att ha krig i sitt eget land.

Just nu är tillväxten extremt stor i kina/asien, och inom 25-30 år kommer denna tillväxttakt att kunna ses i Afrika.

Det är vad jag tror. Tidsperspektivet ligger dock bortom min aktiva tid så jag kommer inte få uppleva det själv, då jag pensioneras inom 20-25 år. men utvecklingen kommer dithän, det är jag absolut övertygad om.

Det är inte kostnadsjakten som driver utvecklingen framåt, utan kreativitet och människans vilja att få ökad levnadsstandard, och bättre miljö!

Den extrema kostnadsjakten som diskuteras flitigt idag beror på att vi haft en lång period av stängda samhällen där obalansen i välståndet upprätthållits på konstlad väg, all extrem obalans tenderar att utjämnas över tiden i synnerhet om det sker med diktatoriska metoder den enskilda människan har en begränsad livslängd men tack vare människans metoder att kommunicera och lära sig av tidigare generationers misstag och framgångar kan mänskligheten utvecklas mycket längre än alla animaliska samhällen där dessa metoder inte finns.

Extrema obalanser utjämnas, men det komemr givetvis att finnas skillnader, och ojämnheter, men inget blir därmed utslätat och mediokert, men det totala nivån på välståndet i världen kommer att öka markant, de nämaste 50-75 åren. Männskligheten kommer totalt kanske att kunna bestå av 15-20 Miljarder människor som måste samsas om den lilla jord vi lever på, idag är vi 7 miljarder. Trots att det finns de som hävdar att jorden max kan försörja 9 miljarder så tror jag att det kommer nya innovationer som förändrar den bilden radikalt. men utrymmet på marken är inte lika lätt att förändra.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat