Citat:
Ursprungligen postat av Tro
När man registrerar sig på min sida är man tvungen att skriva in när man är född, och är man under 18 måste man skriva in sin målsmans epost-adress. Står även i avtalet att man måste vara över 18 år eller ha målsmans tillåtelse och alltid ha abonnemangsinnehavarens tillstånd.
Mosms drog pengarna samtidigt som de skickade mailet till mig, och gav anledningen: "Vi har varit tvungna att återbetala summan till anmälaren".
Tänkte följa ARN:s råd men behöver jag oroa mig att mitt mosms konto stängs av pga detta?
Det måste ju vara rätt vanligt då jag inte har en blekaste aning om hur man kan stoppa unga från att köpa..
|
Det räcker troligen inte att ange åldern vid ett tillfälle utan man måste som leverantör förvissa sig om att det är rätt person (ej minderårig) som använder tjänsten varje gång den används.
Jag upplever det som det är strängare regler när det gäller minderåriga än om en obehörig vuxen använder tjänsterna.
Troligen beror denna praxis på att barn ofta har en naturligt nära tillgång till föräldrarnas mobiltelefoner/fasta telefoner utan att föräldrana har möjlighet att ha kontroll 100% av tiden.
Färäldrarna har däremot starkare kontroll och är mer restriktiva mot andra vuxna, som arbetskollegor, vänner och andra bekanta. Det är min kvalificerade gissning.