Visa ett inlägg
Oläst 2012-10-28, 21:59 #3
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Sen måste man ha en Cv i vanligt word-format också för det är många som vill ha en wordfil för sin dokumentation. Däremot upplevs det i de flesta fall ganska oförskämt att skicka en PDF-fil. Det finns några undantag men de är få.
Främst rekryterare vill ha word-dokument för då är det enkelt för dem att stryka ens personuppgifter när de presenterar ens profil för kunder. Själv har jag bara ett pdf-cv men kan enkelt generera ett anonymiserat dito på förfrågan.

Citat:
En annan viktig sak är att ha samma värdegrunder som arbetsgivaren har. Därför bör man själv sätta sig ner och fundera på vad man har för värdegrunder och hur man vill att arbetsgivaren ska vara för att man ska trivas och utvecklas i den takt man själv vill. Det är lika bra att var aöppen med det på en gång så man inte hamnar hos fel arbetsgivare, för det är hemskt att vantrivas, då gör man inget bra jobb heller.
Det är trixigt eftersom olika företag brukar beskriva sin värdegrund på exakt samma sätt oavsett vilken värdegrund de har. Om företag A säger att deras värdegrund är "öppen, flexibel och hungrig" och du frågar företag B om de orden stämmer in på dem kommer de att svara ja. Helst vill man inte jobba under en inkompetent chef t.ex., men det kan man inte skriva i sitt cv.

Citat:
Fler och fler arbetsgivare har bytt rekryteringsprofil från att titta på tekniska kunskaper till att värdera en persons värdegrunder och attityder, för att i stället låta personen utbildas och utvecklas internt. det trorjag starkt på för tekniska kunskaper är förhållandevis lätt att skaffa sig om man bara har rätt attityd. Motsatsen, att anställa en tekniskt kunnig person med fel attityd är dömt att misslyckas. Jag tycker det är bra att fler arbetsgivare börjar inse det.
Jag håller inte med helt. Vi som kan teknik har ju pluggat lika länge som vilken kirug eller jurist som helst. Dessutom måste vi ständigt lära oss nya api:er och tekniker för att hålla oss uppdaterade. Läkare åker på symposium några dagar om året och sen räcket det för dem.

Rätt värdegrund kan alla ha, men det räcker lika lite med det som rätt attityd gör att en läkare kan utföra en knäledsoperation. Har hört en personalansvarig påstå att C++ kan vem som helst lära sig på ett par veckor (antagligen hade han sett bokryggen på någon Lär dig C++ på 3 veckor-bok), och därför var det mycket viktigare att ha social än teknisk kompetens.

Jag tycker vi skjuter oss själva i foten när vi påstår att vem som helst kan lära sig utveckling. hade det varit så enkelt hade det inte varit brist på utvecklare.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat