Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj
Det är helt klart längre support och uppdateringar för Windows än OSX, så fort det kommer nytt os och/eller hårdvara hos Apple brukar man missgynnas med uppdateringar.
Ett fjantigt exempel är t.ex. att deras mail-program endast uppdateras om du har senaste versionen av deras os, resten skiter dom i.
|
Det släpptes i dagarna en ny version av något äldre OS X, så uppdateringar kommer. Dock brukar slutet av en version av OS X vara rätt stabil. Men en uppdatering kostar under 200kr (till skillnad från Windows där du får punga ut några tusen) så det finns ju absolut ingen anledning att inte uppdatera.
Jag har har min Macbook Pro i 3 år. Uppdaterat till 8 GB RAM och en 120 GB SSD och den känns mycket snabb, trots den klena CPU:n. Duger helt klart till det jag gör fortfarande.
1. Vad är den största anledningen till att Du använder MB/iMac?
Det är en kvalitetsdator som är robust byggd och jävligt snygg! Den har bra batteritid och världens skönaste touchpad som man kan arbeta med utan att vilja slå ihäl någon :P
2. Är det verkligen skönt att navigera i deras operativsystem?
Original kan det vara en del saker som stör, men det finns flera alternativ. Är du van att navigera runt i terminalen, gör så då! Annars kan man installera olika program, jag föredrar Forklift som ser lite ut som Total Commander i windows.
3. Hur fungerar utbudet av program, är de lika svindyra som själva datorn. Dvs. att man måste betala flera tusen kronor när man väl har sin dator för att kunna använda typ ett musikprogram? Eller finns det som till PC massor med gratis program att använda?
De flesta program jag använder är gratis eller kostar några kronor. Det finns en hel del bra program som är sjukt billiga på App Store. Dyra program "lånar" jag... Det finns alltid ett alternativ till ett program i OS X känns det som, och majoriteten är väldigt välgjorda, till skillnad från Windowsprogram som kan vara urursla (och då ska vi inte tala om linux då...)
4. Har ni er MB/iMac som en personlig dator eller en arbetsdator?
Personlig dator, använder till studierna och det händer att jag gör lite jobb på den med.
5. Skulle du säga att man kan ha stor glädje av sin MB/iMac även vid privat bruk?
Ja, min MBP är den enda dator jag använder i dagsläget, mplayerx är underbart bra för filmer, och fler spel kommer till OS X. Kommer köpa en iMac i höst om Apple släpper en ny modell!
6. Det går ju rykten om att man aldrig får virus, är det verkligen sant och ska man som till PC skaffa ett antivirusprogram det första man gör?
Virus är inget problem. Det går inte att neka att det inte skulle finnas, men det är som sagt inget problem idag. Det är inget som sprids eller är känt i dagsläget iaf.