Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Vet inte om jag är riktigt med i ditt resonemang/beräkning. ;o
Du är med på att det är beredskap!? Dvs det är "bara" kostnaden för rätten att ringa dygnet runt (och få hjälp inom 2 timmar) vi diskuterar?
Glömde att nämna en parameter. Jouren gäller "bara" utanför kontorstid, dvs 17-08. Så jag kom fram till 123 h./v. Vilket ger ett timpris på c:a 100:-/h för beredskapen (vid priset 12.000 :-/v.)
|
Givetvis påverkar det om det enbart gäller utanför kontorstid! Jag gjorde min beräkning utifrån förutsättningarna i första inlägget och där stod det 24/7.
Men antalet timmar per år blir ju då 14592-1920 dvs 12672 timmar.
Multiplicera det med 900 så får du en årsarvode på 11 404 800 SEK.
Om du då vill ha 624 KSEK per avtal så blir det ca 18 avtal för att uppnå den omsättningen. och personalbehovet minskar med 1,6 manår från 7,3 till 5,7 manår.
Min kalkyl bygger ju på förutsättningen att du ska bedriva verksamheten i full skala med full bemanning, och med justa villkor för personalen.
Det är som jag skrev så att den som jobbar med jourverksamheten ska ju ha lön för att denne inte kan vara ledig. Förr fick de som hade jour mycket dålig ersättning, genom att många arbetsgivare inte betalade annat än en spottstyver för att en person skulle sitta jour, men med moderna krav på rättvis behandling i arbetslivet så ska ju den som inte är ledig ha full lön för sin tid. Sen är det ju upp till arbetsgivaren att belägga personalen med jobb.
Men är man egenföretagare så kan man ju ha andra principer att jobba med.