Visa ett inlägg
Oläst 2012-07-18, 12:28 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av zenda Visa inlägg
Jag håller med om att det inte är trevligt att min kund, vad jag hoppas omedvetet gör. Dock vill jag veta, inte vad er etiska fråga om detta är utan vad som man som ISP har rätt att göra. Har man rätt att stänga av IP-adresser som orsakar attacker? Och om ni säger ja så får ni gärna referera till något rättsfall i Sverige eller lag där detta är uttryckt.

Tack!
Avtal är inte samma sam som lagar, det är möjligt att dom skrivit ett dåligt avtal som gör att dom inte kan stänga av dig.

Fast istället lär dom välja utnyttja sin rätt att inte förnya avtalet när det väl går ut.

Vi har själva aldrig stängt ner en kund för hans utgående trafik, vi har dock blockerat vissa kunder som fått ingående DDoS. Men det handlar ofta mer att vi anser kunden inte har kapital att ersätta oss för kanske 5Gbit trafik.

Dom gångerna vi sett tydligt attacker från IP så har vi blockerat mottagande IP istället för blockera hela kunden.

Sedan toapappers abuse som portscan och liknande kastar man direkt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat