Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Nu blir detta kanske lite väl mycket OT, men jag förstår inte hur en klok människa som du kan resonera som du gör ;o
|
Tack detsamma eller nåt
Citat:
Med ditt resonemang kan man lika bra sluta sälja DVD:er också. Det är ju bara att hyra filmen när man vill se den. Varför skulle någon vilja se en film flera gånger?!
|
Jag menade inte att några andra alternativ inte ska finnas, jag menade bara att problemet är väldigt överdrivet.
Citat:
Du (och "branschen") kräver att kunden skall anpassa sina behov till utbudet. Tänker du likadant själv som företagare? "Detta är mitt utbud, köp om det passar er." Eller försöker du anpassa din produkt/tjänst till det kunderna vill ha till ett pris de är villiga att betala?
|
Naturligtvis försöker jag så långt det är möjligt anpassa mig efter kunderna. Däremot tillåter jag inte att någon stjäl den kod eller de produkter jag producerar, det är också ett ansvar gentemot kunderna.
Citat:
Tänk om ICA började resonera likadant. Eftersom snatteriet är utbrett går vi tillbaka till att sälja varor över disk. Kostnaden för detta lägger vi på kunderna via varorna. Nu kräver vi att politikerna/polisen utrotar snatteriet. När detta har skett kan vi börja med självbetjäning igen. Jämförelsen haltar något eftersom ICA drabbas av en direkt kostnad vid snatteriet medan film/musikbolagen bara tappar en högst teoretisk intäkt.
|
Alla butiker försöker sedan länge utrota snatteriet. Man har vidtagit en rad åtgärder - väktare i butikerna, kameraövervakning, strategisk placering av produkter som snattas i högre utsträckning och, faktiskt, gått över till att sälja vissa produkter direkt över disk just för att skydda sig mot snattare. Att musik- och filmbranschen på samma sätt vill skydda sin verksamhet är inte mindre konstigt.
Citat:
Några snabba exempel på högst verkliga behov jag har som jag inte kan tillfredställa enkelt och lagligt vad jag vet!?
- Jag vill köpa en film inför resan som jag kan titta på i min iphone/laptop på flyget.
- Jag försöker plugga spanska och skulle vilja kunna se min favoritfilm på PC/TV med spansk textning som övning.
- Jag vill följa nya säsongen av "Falling skies" direkt när avsnitten kommer ut. Bl.a. eftersom det alltid blir spoilervarning via sociala medier och amerikanska vänner annars.
- Jag gillar Peter Sellers och skulle vilja klippa ihop ett "filmcollage" för eget bruk med mina favoritscener.
Alla dessa är konkreta "behov" jag har som kund. Alla kan snabbt och enkelt lösas olagligt men inte (vad jag vet?) lagligt... Är det en bra business-modell?!
|
Även om inget av det skulle locka mig personligen så har jag naturligtvis ingenting alls emot att sådana tjänster erbjuds. Om det finns ett större behov så skulle väl den som är först ut få en stor del av marknaden ganska snabbt? Annars finns det många entreprenörer (exempelvis här på WN) som har liknande åsikter och som borde kunna åstadkomma något på egen hand? Även om man inte får med sig jättarna omedelbart så kan man börja i mindre skala. Om det finns en verklig efterfrågan så kommer det bli ringar på vattnet ganska snabbt.