Citat:
Ursprungligen postat av steff
Hur lätt är det sen att säga upp sitt avtal om man inte ens får svar från [email protected] ? Jag har mailat dit och försökt säga upp och fråga om mina abonnemang samt fakturor utan något som helst svar. Jag har även provat att maila från olika adresser om det skulle ha hamnat i spam utan svar. Det känns lite som de undviker uppsägningar.
|
Om du har följt avtalet så är det bara att säga upp avtalet skriftligt (dvs skriv ett brev på papper och skicka med posten). Kommer det fler fakturor så bestruder du dem (då behöver du inte betala och de har inte rätt att anlita KFM eller inkasso för indrivning, du kan därmed INTE få betalningsanmärkning). Motparten måste då gå till domstol för att få tvisten prövad, vilket är besvärligt för dem och kostar dem pengar.
Skickar de på inkasso eller KFM i alla fall så bestrider du fakturan och låter blir att betala.
Kommer det brev från tingsrätten att de stämt dig så skickar du ett svaromål där du bestrider fodran och anger de skäl du har (exempelvis att du sagt upp avtalet i tid och anger de datum som du åberopar samt bifogar avtalet). Har du då rätt i sak kommer tngsrätten att döma till din favör och motparten får avslag på sin fodran.
Men du måste följa denna legala procedur anars funkar det inte. Har du rätt i sak ska du aldrig betala en tvistig faktura, för då har du ju förlängt avtalet ett år till.
Men om du nu har försuttit möjligheten att säga upp avtalet denna gång så kan du skicka en officiell uppsägning på papper så den är inne i god tid till nästa års förlängning.
Det funkar ofta inte att säga upp per mejl eftersom leverantören ofta måste ha ett skriftligt underlag för att skydda sig mot bedrägerier.
Det funkar att beställa via emejl eftersom en bedräglig beställning kommer leerantören troligen inte få betalt för och då startar aldrig tjänsten.
Det finns specialfall där en bedragare beställer i annans namn och betalar första fakturan så tjänsten startar, för att sen strunta i att betala nästa faktura, men då måste det till polisanmälan och annat krångel för att upphäva avtalet, så är man utsatt för såna bedrägerier så är det sällan kul (utom för bedragaren då).