Visa ett inlägg
Oläst 2012-06-30, 00:50 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Vad är väldigt lite? Skatt? Är man under 26 och tar ut en väldig låg inkomst blir skatten inte så hög. Men när du börjar tjäna höga inkomster hamnar man på runt 80% skatt.

Även om du kan ta ut lite fika pengar genom 3:12 reglerna som utdelning är det ändå jävligt hög effektiv skatt.

Sedan beror vad du menar flytta verksamheten utomlands? Om du tänker flytt själv från Sverige så tjänar du mer eller mindre direkt att flytta om du har någon inkomst redan.

Om du tänker bo kvar i Sverige så kan du endast få bort bolagskatt, vilket gör att du kan bygga upp miljoner i kapital för framtiden om du väljer flytta utomlands. Men då ska du ha bra mycket överskott i verksamheten för det ska vara värt.

Citat:
Ursprungligen postat av makaflOw Visa inlägg
Precis, det var de jag menade. Mina krav är inte så höga just nu, däremot är mitt mål att dubbla omsättningen (vinst före löneutgift) med det dubbla för varje år som går.

Att ta ut 15 000 kr netto kostar företaget ca. 22 000 kr varje månad och då måste jag tjäna in 264 000 kr efter alla andra omkostnader varje år.. Tycker det låter väldigt lite?

Nu ännu en fråga, ska jag fortsätta med mitt arbete framför datorn på "heltid" eller ska jag ta ett "vanligt heltidsjobb" som min far kallar det och köra firman på sidan av och på så vis kunna spara in dessa 22 000 kr varje månad? Vilket tror ni är bäst, om vi blickar framåt? Är det att arbeta ännumera framför datorn eller är det att ta ett jobb och köra firman på sidan om?

När är det värt att flytta verksamheten utomlands för att slippa skatta bort alla pengarna?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat