Visa ett inlägg
Oläst 2012-06-01, 20:02 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Om nu vi för en principiell diskussion undrar jag om du är för en extremt hög arvsskatt?
Eller tycker du även att barn som aldrig anstränger sig alls men föds med rika föräldrar förtjänar att leva i lyx medan barn som har fattiga/sjuka föräldrar förtjänar elände?

Kan tillägga att jag är egenföretagare som tjänar bra, men inte fan jobbar jag särskilt hårt jämfört med många andra. ;o Så jag kanske förtjänar min höga skatt då...
Föds du rik så är det så, då har du ändå haft föräldrar som tjänat ihop det.

Samma sak om man råkar vinna större summa pengar.

Men det faller lite över ämnet, grunden är att eget ansvar och frihet ska väga över allt.

Finns inget som heter rättvisa, utan allt handlar vad man själv gör det till. Är ingen rättighet att kunna leva i lyx.

Jag behöver inte jobba längre om jag inte vill, kanske hamnar på runt 1-2h effektiv arbetstid per dag.

Men vägen dit har inte varit det lättaste, har varit många år där 8h arbetsdagar eller ledig på helgen inte funnits.

Sedan finns det inget eget ansvar i Sverige, du kan sköta din ekonomi hur vårdlöst som du vill. Du kan skita i göra något alls, dra på dig valfria skulder.

Det slutar ändå med att du får bidrag från staten.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat