Visa ett inlägg
Oläst 2012-05-30, 20:01 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Tore Visa inlägg
Då kommer jag göra oss båda en stor produktivitetstjänst genom att inte besvara det mesta i din post. Om du vill tar jag gärna en fika och diskuterar det nästa gång jag är i Sverige, men kan inte waste'a en dag på att diskutera på internet
Tack, jag känner mig genast mer produktiv och ikväll är det ju fotboll. Visst kan vi ta en fika men du får nog betala moms då

Citat:
Det här kommer jag dock besvara eftersom det (IMHO) är kärnan i diskussionen.

Om man kunde reglera en marknad så att det alltid gynnar naturen, samhället OCH individen så är jag all for it. Kör på. Problemet är att du inte kan det.
Håller med om att det är näst intill omöjligt men det handlar alltid om kompromisser och vad människor värderar högst. Det är dock alltid bättre än alternativet, att låta marknaden härja helt fritt. Precis som demokrati så är det det minst dåliga alternativet.

Citat:
Dels kan ingen människa se in i framtiden (ännu). Du vet aldrig vilka konsekvenser besluten kommer att få. Du vet inte vilken ny teknik som kommer eller hur samhällen kommer att förändras.

Och dels kan ingen människa vara allvetande. De 349 politikerna i riksdagen kan inte veta allting. Visst, de har rådgivare och lobbyister vid sin sida men de kan inte heller veta allting.
Det är just det forskning, departement osv. är till för. Självfallet kan ingen veta allt men det gäller oavsett om man är företagsledare, konsument eller politiker.

Citat:
Marknadsekonomi (som kräver en fungerande rättsstat btw, det går inte att avskaffa staten) är det bästa sättet att styra ekonomin eftersom alla beslut är delegerade till de personer som har:
1. Störst insikt i problemet
2. Vinner mest på rätt beslut
3. Förlorar mest på fel beslut

De personerna är individen. Varje person i samhället.
Absolut, en reglerad marknadsekonomi är det bästa alternativet

Här förutsätter du att individen har tid, ork och möjlighet att göra ett informerat beslut vid varje konsumtion av produkter, tjänster etc. Det finns inte en chans i världen att samhället fungerar bra på det viset.

Citat:
När individen själv får bestämma över sitt liv tar vi nytta av hela samhällets kompetens. Vi sitter inte och hoppas att en elitskara i toppen på 349 stycken ska råka gissa rätt.
Nu är det ju inte riktigt så, vi har väl ändå betydligt större valfrihet i Sverige än i de flesta andra länder? De 349 fattar dessutom sällan egna beslut utan röstar oftast i enlighet med partiet som driver en politik som väljarna har valt att stödja. De 349 har dessutom tusentals personer under sig som assisterar besluten på olika vis. Som om detta inte vore nog så fattas många beslut närmare folket i landsting och kommuner. Vi har en reglerad marknadsekonomi och en djupgående demokratisk struktur som fungerar bättre än vad samhällssystemen gör i de flesta länder men det finns alltid utrymme för mängder av förbättringar.

Att vår natur och historia är så pass väl bevarad jämfört med vad som är fallet i många andra europeiska länder beror mycket på att vi har en stark och väl fungerande demokrati som byggts upp under en längre tid (+ naturresurser och frånvaro av krig som gjort att såväl människor som statsfinanser mått relativt bra).

Tack för en god match Vi vill nog ha ganska lika resultat i slutändan har jag en känsla av, bara det att jag tycker det är naivt att tro att din väg leder dit.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-31 klockan 11:02
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat