Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Vad består de 150 000 kr i fasta kostnader jag hänvisar till i kalkylerna:
Representation 6 000 kr
Revisor 10 000 kr
Bokföringshjälp 24 000 kr
Fackliteratur 3000 kr
Marknadsföring 30 000 kr
Reklamprylar 5000 kr
Resekostnader 10 000 kr
Dator 10000 kr
Övrig kringutrustning till dator 5000 kr
Internet 3600 kr
Mobiltelefon 6000 kr
Kontorsmöbler 2000 kr
Skrivare 500 kr
Skrivartoner 1000 kr
Programvaror 10 000 kr
Försäkringar 6000 kr
Övrigt 17 900 kr (konsulthjälp, medlemskap i företagar- och branchorganisationer, advokatkostnader, tidningar, blommor, presenter, dekorationer, tavlor, gardiner, mattor, lampor, förfriskningar som kaffe m.m.)
Summa 150 000 kr
Kostnad kan vara endera onerösa utlägg eller förlorad intäkt, i en kalkyl räknas det ändå som en kostnad.
För att man ska ha en jämförbar kalkyl mellan olika företag måste man även räkna med att alla människor följer arbetstidsregler, så att arbete sker på arbetstid. Vissa hävdar att de gör bokföring och annan administratin på sin "fritid", men det kan man inte, för arbete är alltid arbetstid oavsett när på dygnet det utförs enligt klockan, det är en definitionsfråga. Om man sitter ute på landet elelr ligger i hängmattan och läser en facktidskrift eller förbereder ett uppdrag så är det arbetstid det också, fritid är då man helt kopplat bort jobbet och kan spendera tid med barnen, morfar, kompisar eller partner.
Givetvis är fördelningen mellan dessa olika poster olika i olika företag, men det är också så att om man gör bokföring själv så får man mindre tid att arbeta och dra in pengar, så den kalkylmässiga kostnaden har man oavsett man gör det själv eller lejer bort.
Om man sätter av en fast summa för fasta kostnader i sin budget och försöker hålla den som ett maxtak över längre sikt så drar inte kostnaderna iväg lika lätt som om man låter detta vara en underfinansierad post i budgeten. Man har även möjligheten att "spara" till vissa investeringar som kostar en del att köpa in som Projektor, TV, eller andra saker man på sikt behöver i sitt företag.
Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-11 klockan 09:42
|