Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-27, 12:00 #18
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag måste hålla med dig här, man gör det mycket enkelt för sig om man tror att en punktlista kan sammanfatta företagets framgång under de senaste åren. Jobs ledarskapsstil bidrog säkert till Apples framgångar, men det krävs mycket mer för att kunna ge en komplett förklaring. Inte minst tur och tillfälle är viktiga faktorer.

När det gäller listan så anser jag följande punkter vara rent nonsen:
4. Hoppa bock när du ligger efter
7. Utmana verkligheten
9. Pressa för perfektion
10. Arbeta bara med dem som vill vara i världsklass
11. Håll personliga möten
13. Kombinera humanism med teknik
14. Var hungrig, var tokig
Att du tycker dessa punkter är nonsens bevisar bara att du inte har någon kunskap alls inom ledarskap eller är påläst inom det. Själv har jag studerat Business Management på en av Europas bästa universitet och VET att dessa punkter är bra. Jag respekterar din personliga åsikt, men det betyder inte att din åsikt är rätt.

Utmana verkligheten = Du jobbar utöver gränserna istället för att jobba tills du har nått gränsen.

Pressa för perfektion= Organisationen får en perfection culture vilket betyder att alla vill göra allting så perfekt som möjligt. Det betyder också att man inte slutar jobbar bara för att man har nått sitt mål. Utan den här punkten hade iPhonen troligen inte sett ut som den gjorde idag!

Håll personliga möten = Dessa hjälper personlig utveckling och om du kollar på maslows hierarchy of needs ser du att en människa behöver känna sig delaktig och utvecklas.

Var hungrig, var tokig= En ledare som har dessa två egenskaper ger väldigt mycket energi åt de anställda och kör en så kallad "leading by example" teknik. Väldigt effektivt! Hur hade det varit med en ledare som inte var så entusiastik om produkterna som säljes?

Edit:
Titeln är:
14 ledarskapskvalitéer enligt Steve Jobs

Det är alltså inte en lista om alla ledarskapskvalitéer enligt steve jobs. Det är egentligen bara 14 tips. Så det ska alltså inte vara meningen att det ska ge en helhetsbild av Apple.

Sedan vill jag även säga att jag inte är en fan av Steve Jobs, jag tycker heller inte illa om honom. :P Så att ni vet att jag inte är en Steve Jobs fanatiker som bara försvarar honom.

Senast redigerad av Lancelot den 2012-04-27 klockan 12:04
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat