Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble
Nja, att jag skulle ge honom ytterligare 14 dagar är inte okej för min del. Det började strula direkt när jag skickat fakturan så han är medveten om att siten går ner dagen efter fakturan förfaller, jag tycker 25 dagars förvarning är länge nog.
Man kan ju sparka sig själv där bak för att man inte tog en kreditupplysning men jag är den typen av person som tror gott om folk
|
Du bör inte hitta på egna betalningsvillkor utan följ det som räntelagen säger, dvs att kunden har 30 dagar på sig från den dag de mottagit fakturan. Dörför är det klokt att vänta ytterligare 14 dagar, innan du vidtar några som helst rättsliga åtgärder. Kunden måste få en ärlig chans att rätta till sitt avtalsbrott.
Påminnelse kan du skicka dagen efter förfallodatum, men du har bara rätt att lägga på en påminnelseavgift om max 50 kr (momsfri upp till 50 kr då det är en finansiell tjänst) om du har ett avtal med kunden om att du får ta ut påminnelseavgift.