|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag tror inte att du kan utgå ifrån att de sköter det "konfidentiellt" om du inte ber om det. Undantaget är om du blir headhuntad, dvs om de söker upp dig och inte tvärtom.
Jag tror både din nuvarande arbetsgivare och framtida arbetsgivare, ser det som mer positivt om du är öppen med att du söker nytt jobb, än om du smyger med det.
Jag har/hade en anställd som berättade att han hade planer på att söka nytt jobb och att flytta till Australien. Han motiverade det med att han var trött på Sverige och ville flytta utomlands. Tråkigt tyckte jag, men som arbetsgivare kan man inte förbjuda folk att söka lyckan på annat håll.
Australien blev inte vad han hade tänkt sig och ett år senare flyttade han tillbaks till Sverige. Jag var då den första att ge honom ett nytt jobberbjudande. Hade han däremot smugit med sina planer, innan han flyttade, så hade jag definitivt inte velat veta av honom igen.
Du behöver ju inte lägga fram det för din nuvarande arbetsgivare som att "jag vill ha ett annat jobb", utan mer som att "jag överväger att flytta till Norge".
Jag vet inte hur din situation ser ut. Så jag säger inte vad du borde och inte borde göra. Jag lägger inte heller några moraliska värderingar i det hela. Utan jag tror helt enkelt att du själv skulle tjäna på att köra med öppna kort och att inte smyga.
Edit: Ingen (vettig) arbetsgivare kräver lojalitet in i döden av sina anställda. Däremot så brukar ärlighet vara högt värderat bland arbetsgivare. Så jag tror det är "farligare" att inte berätta om dina planer, än att berätta.
Senast redigerad av Gustav den 2012-04-01 klockan 16:30
|