Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se
De allra flesta vill numer bara ha musiken digitalt så att man kan spela upp den direkt i datorn eller lägga in i mp3-spelaren. Som konsument ska man ju inte behöva gå omvägen att först köpa en skiva i butik för att sedan bära hem den och rippa in den i datorn.
Den stora anledningen till att fildelning blev så stort är just musikbranschens inflexibilitet och oförmåga att anpassa sig till vad kunderna vill ha. De ville stoppa tekniken som gjorde det möjligt att sprida musiken på ett nytt och mycket mer effektivt sätt som dessutom många kunder föredrog. Istället för att inse detta och sätta upp ett lagligt alternativ kämpade de för att förbjuda tekniken bara för att de inte ville ändra sina affärsmodeller. Hade de gjort det istället hade de inte haft problem med piratkopiering.
Att sedan staten ska sitta och hålla handen och hjälpa musikbranschen tycker jag är fel. Man måste ju hänga med i utvecklingen på marknaden om man ska kunna vara konkurrenskraftig.
Borde man t.ex. förbjudit persondatorer bara för att de var förödande för den existerade skrivmaskinindustrin? Nej, givetvis inte. Teknikutvecklingen och marknaden ska inte styras på sättet.
|
Problemet är ju snarare att inte ens lagliga alternativ fungerar särskilt väl om gratismarknaden är utbredd och riskfri. Spotify var utmärkt för konsumenten men eftersom det suger för alla utom majorbolagen så blir det sämre för var dag. Fyra av mina favoritbolag har exempelvis försvunnit på ett år samtidigt som mycket gammalt aldrig dyker upp... Börjar packa upp mina skivkartonger igen.
Staten ska stödja musikbranschen precis som de ska stödja alla andra branscher. Alla marknader måste fungera oavsett vad det gäller. Företagen ska däremot få ta egna beslut utan att konsumenterna tar lagen i egna händer. Förändringar sker alltid om kunderna försvinner - precis som du antyder är det så en fri marknad fungerar. Musiken hör dessutom till kulturutbudet och får extra stöd i form av bidrag till enskilda artister, replokaler etc. vilket i grunden är positivt även om det kanske inte alltid är särskilt rättvist.