Citat:
Ursprungligen postat av jonny
tartareandesire; jag läste för några år sedan en intressant krönika i en engelsk tidning med liknelsen till vatten.
När det kom rinnande vatten i kranen trodde många att det inte gick att sälja vatten på flaska längre, trots det ökar försäljningen av buteljerat vatten alltjämt.
För de små aktörerna är fildelningen positiv. Exempelvis Metallica sägs ha kommit dit de är idag mycket tack vare att deras musik spreds på det sättet.
|
Det varierar en hel del även för små aktörer. På Metallicas tid var det ju tapetrading i liten skala som gällde som dessutom var en ganska lågkvalitativ kopiering. Idag kan man sprida allt i industriell skala även som privatperson vilket givetvis är en enorm skillnad.
Jämförelsen med vatten haltar också rejält. De flesta vill ha kallt vatten även på sommaren och det är främst på resande fot man köper flaskvatten. Få har med sig en kran kopplad till vattennätet och inte många vill ta vatten från en allmän toalett

Dessutom varierar kvaliteten extremt från land till land och även regionalt / lokalt inom länderna. Självklart finns denna marknad trots att vatten är gratis. Det är emellertid en helt onödig lyxprodukt i större delen av västvärlden som dessutom inte alls är miljövänlig men, visst, även jag köper flaskvatten då och då.
Edit: Det där jag skrev om vattnet var ju mest flum utan mening, vet knappt vad jag menade

Höll på med annat samtidigt så det blev som det blev. Vad jag borde ha skrivit var att vi betalar visst för det vanliga dricksvattnet även om det till stor del görs gemensamt på ett eller annat sätt. Det är naturligtvis inte okej att transportera Grums kommuns dricksvatten till sin tomt i Skåne och med hjälp av detta anlägga en konstgjord sjö samt hälsobrunn där (om nu det skulle vara en bra idé) vilket väl är en mer relevant jämförelse i så fall.
Om vi vill ha samma modell för musik och film som för vatten så skulle vi tassa in på kommunistisk mark och en väldigt märklig lösning där vi ska dela ut statliga eller kommunala medel till musiker beroende på olika parametrar. Visst är det en fin tanke men det funkar aldrig i praktiken. Det finns redan statligt stöd till musiklivet på flera olika plan och det är nog helt okej även om alla alltid vill ha mer.