Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Att det är rimligt att man själv får bestämma över sina egna pengar, är ju orimligt betala så hög skatt det faktiskt blir på summor på miljoner.
|
Det är inte det minsta orimligt, om du nu inte glömde lära dig procent i skolan. Att man betalar en viss andel av sin inkomst och inte en given summa är väl ändå självklart för de flesta. Något annat vore däremot helt orimligt.
Citat:
Så har det alltid varit, i många fall så löser inte bistånd några problem utan förlänger folks lidande bara. Lösningen är att minska befolkningen inte föda mer barn, jag personligen tycker man är bra jävla dum att man vill föda barn som kommer dö och svälta.
|
Uppenbarligen har du noll förståelse för hur människor tänker och fungerar, vilket knappast är en nyhet för någon. Hur åstadkommer du denna vackra lösning om jag får fråga? Det vill jag gärna höra.
Citat:
Mycket pengar åt helvete för saker som inte löser grundproblemet, bara kolla på FN & Nato, kostar jävla massa pengar men dom får inte lägga sig i konflikter.
|
Suck, vad ska man säga... Det är tur du inte är diplomat. FN skulle aldrig kunna fungera eller existera om de lade sig i konflikter. Det är enkla fakta.
Citat:
Många problem hade kunnat lösas med militära medel i många länder, men då hade folk gnällt över det istället.
|
Ge gärna några konkreta exempel på sådana problem och länder? Militära insatser kan lika gärna förvärra problemen. Dessutom, du som är så mån om pengar hela tiden, så är krig bland det mest kostsamma du kan tänka dig vilket du kanske inte är medveten om. USA går på kryckor idag till stor del på grund av de militära insatser de gjort. Därtill kommer alla kostnader som följer efter krigen i form av vårdkostnader, psykisk ohälsa, ökad brottslighet med fler tunga vapen i omlopp, för att inte tala om mångmiljardbelopp till återuppbyggnad.
Citat:
Samtidigt tror jag stor del av samhället löser det bra, tror nästan alla ställer upp för egna vänner och släkt. Är mer rimligt att kompisen kan bjuda på pizza än att staten ska betala ut skattemedel för personen ska kunna äta pizza.
|
Det kan jag hålla med om. Det är däremot inte rimligt att kompisen ska betala för falukorv och makaroner varje dag.
Citat:
Medicin och läkemedel är dyrt just för det är privata företag som äger patentet och som vill ha så stor avkastning som möjligt.
Hade forskningen stannat inom staten och landet äger patenten så hade det blivit något bra för skattepengarna. Men att staten ska behöva betala dyra pengar för medicin från dom privata företagen är rätt dåligt sätt.
|
Det kan jag hålla med om men samtidigt är det svårt att hålla detta helt inom staten. Det blir också lätt fel. Där är det snarare patenträtten som måste förändras.
Citat:
Men har åsikten att skattepengar endast ska gå till landet, inte att pengarna ska gå till bistånd eller för betala massa pengar på dyra flyktingkostnader.
|
Detta vore lite mer rätt tänkt om det nu vore så att varje land på jorden har samma resurser men nu är det inte så. Norge och Mauretanien har exempelvis enormt annorlunda förutsättningar. Antingen får man försöka utjämna dessa skillnader med hjälp av finanspolitiska medel eller så får man låta människor fritt bosätta sig precis var de önskar i världen. Några andra logiska och hållbara alternativ finns inte.
Citat:
Jag tycker det är väldigt dåligt att ge pengar till andra än till det egna folket när landet har hög arbetslöshet och andra problem.
|
Nu har vi det väldigt bra i Sverige jämfört med de flesta andra länder. Det är heller ingen slump att några av länderna med högst skatter också är de som kommit längst i världen när det gäller mänsklig utveckling:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-...a-jamstalldhet