Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Så din grundtanke är att bara de som har tillräckligt hög inkomst ska få bestämma över de resurser samhället förfogar över? Var går gränsen? Bra att veta menar jag så dina meningsmotståndare vet när man får ha en åsikt.
|
Att det är rimligt att man själv får bestämma över sina egna pengar, är ju orimligt betala så hög skatt det faktiskt blir på summor på miljoner.
Skulle även formulera det som "dom resurser samhället snor från folks konton".
Är rätt orimligt att betala över 1 miljon i skatt om man vill få kvar 1 miljon, vilket du inte får ett jävla skit för. Du får ju inget förmåner bara förluster.
Citat:
Naturligtvis är det så men det innebär väl inte fördenskull att det är rätt att oskyldiga ska behöva lida, svälta och dö?
|
Så har det alltid varit, i många fall så löser inte bistånd några problem utan förlänger folks lidande bara. Lösningen är att minska befolkningen inte föda mer barn, jag personligen tycker man är bra jävla dum att man vill föda barn som kommer dö och svälta.
Där är även bra exempel på många problem skapas av folks egna dumhet.
Mycket pengar åt helvete för saker som inte löser grundproblemet, bara kolla på FN & Nato, kostar jävla massa pengar men dom får inte lägga sig i konflikter.
Många problem hade kunnat lösas med militära medel i många länder, men då hade folk gnällt över det istället.
Det är bara att bränna pengar, mycket politik och skitsnack men ingen som faktiskt gör något i verkligheten. Alla är så jävla fega, och kollar bara på och tycker dom är så duktiga när dom skickar lite mat när dom låtit folket svälta nästan till döds.
Citat:
Ingen har påstått något annat men det finns en gräns. Alla har rätt till ett drägligt liv.
|
Det betyder inte att man ska ha rätt bo i valfri stad och få sitt boende betalt, eller att man ska ha rätt att kräva ha råd med den maten man vill köpa.
Eller ha råd att vara ute och roa sig.
Samtidigt tror jag stor del av samhället löser det bra, tror nästan alla ställer upp för egna vänner och släkt.
Är mer rimligt att kompisen kan bjuda på pizza än att staten ska betala ut skattemedel för personen ska kunna äta pizza.
Citat:
Ingen har påstått att du eller någon annan ska betala alla sina pengar i skatt. Jag tycker tvärtom det är bra att vi har många miljonärer i Sverige idag.
|
Är det rimligt att om man vill ha ut 1 miljon efter skatt att behöva betala över 1 miljon i skatt för det? Och sanningen är ju att du får ju inget mer än en person som betalar 100k i skatt.
Om vi ska vara ärliga, hur många % av större/stora företag skatteplanerar INTE? Så är ju verkligheten. Börjar man få stora överskott så åker pengarna ut från landet så är ju ändå verkligheten och har ju alltid varit så.
Citat:
Sjukvård och högteknologisk forskning är de facto mycket dyrt, ja, men det är lyckligtvis väldigt få som inte tycker de investeringarna gör nytta. Läkare och forskare gör betydligt större nytta för samhället än du och jag men det finns ett behov av alla.
|
Forskning är dyrt ja, sanningen är ju ändå att är företag som lägger beslag på patenten och ändå har som mål att göra så stora vinster på det.
Medicin och läkemedel är dyrt just för det är privata företag som äger patentet och som vill ha så stor avkastning som möjligt.
Hade forskningen stannat inom staten och landet äger patenten så hade det blivit något bra för skattepengarna. Men att staten ska behöva betala dyra pengar för medicin från dom privata företagen är rätt dåligt sätt.
Där blir det fel på något sätt.
[/QUOTE]
Citat:
Det är en väldigt liten andel av företagsskatterna som går till socialbidrag. Att vi måste ha socialbidrag kommer vi aldrig ifrån, det är inte mycket att göra åt. Däremot kan jag hålla med dig om att lägre arbetsgivaravgift kan vara bra i vissa lägen, framför allt när det handlar om relativt nystartade företag. Lägre arbetsgivaravgifter rakt är förmodligen inte särskilt gynnsamt.
|
Visst kommer det alltid finnas skatt som går till socialbidrag, även om jag tycker det kan hanteras bättre flödet av pengarna för få bättre resultat.
Men har åsikten att skattepengar endast ska gå till landet, inte att pengarna ska gå till bistånd eller för betala massa pengar på dyra flyktingkostnader.
Sedan om folk väljer att skänka pengarna till röda korset eller andra sådana ställen om dom får mer pengar över om staten slutar hantera skattepengar för sådant.
Jag tycker det är väldigt dåligt att ge pengar till andra än till det egna folket när landet har hög arbetslöshet och andra problem.