Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det verkar aningen förenklat.
Utan att anstränga mig särskilt mycket rent mentalt så kan jag direkt se en stor brist i resonemanget.
"Detta görs kvalitativt genom fysiska möten ute hos kunden eller kvantitativt genom mätningar av kundernas beteende."
Detta förutsätter att man har kunder att besöka, vilket är något som startups ofta är långt ifrån att ha. Det är dessutom inte alls säkert att kunderna är villiga att ställa upp på en massa konstiga intervjuer. Detta arbetssät passar säkerligen etablerade företag som Toyota som vill introducera nya bilmodeller, men knappast äkta startups som har brist på mankraft och resurser samt saknar kunder.
|
Jag håller helt klart med om att det är en aning förenklat, dock tror jag mycket relevant för många entreprenörer - speciellt för oss som arbetar med mjukvara som produkt. Det hela verkar handla om att inte bara göra själva utvecklingen i iterationer, så som vi är vana att arbeta idag, utan att själva företagandet (affärsmodell, kundrelationer, produktutveckling, marknadsföring) kan arbetas med i iterationer för att hitta det som fungerar.
Detta är säkert en självklarhet för många, ett "best practise" som man arbetar efter utan att kanske veta om det. Att ha en nära relation med sina kunder ser jag som direkt avgörande för att lyckas som ny företagare. Många kunder känner sig också smickrade av att någon vill veta mer om hur de arbetar, och de känner även säkert många gånger att deras åsikt räknas och kan påverka slutresultatet.