Citat:
Ursprungligen postat av Goran_
Tack för ett långt och komplicerat svar, lite för mycket siffror för mig! 
Ursäkta även för det sena svaret då jag vart utomlands.
Om vi förkortar det lite och gör det så enkelt som möjligt.
Jag ska som sagt ha en enskild firma, så kontor, kontorsmöbler etc.. allt sådant skippar vi eftersom jag ska till en början jobba hemifrån.
I dagsläget kan jag utan problem få 10 - 20 kunder inom ett år som behöver en hemsida till sin butik eller förening, så som kontakta oss och vilka vi är etc. rätt enkel med andra ord.
Låt oss säga att jag får 20 kunder och jag tar fastpirs 5 000kr för varje kund.
20x5000 = 100 000 exklusive skatt. Med skatt inräknat så blir det runt 70 000 antar jag?
Det är inte mycket på ett år och eftersom jag kommer jobba ensam så är det inte lönsamt.
Tar jag då för lite betalt för en hemsida? För man kan ju inte jaga kunder hela tiden antar jag och göra hur många hemsidor som helst på ett år?
|
Om du tycker detta var ett för komplicerat räkneexempel så rekommenderar jag att du inte startar företaget över huvud taget. Då är du inte mogen att axla det ansvar som krävs för att driva ett företag. Om du har tänkt att driva ett företag måste du sätta dig in i regler och sätt att räkna på ett professionellt sätt, annars finns stor risk att du kommer räkna fel och få problem med skatteverket elelr leverantörer, eller får jobba gratis.
Som jag har skrivit i ptaliga inlägg här på WN så är man inte seriös om man inte räknar med realistiska fasta kostnader. Bara för att man sitter hemma och jobbar till en början (och därmed klarar sig på lägre kostnader än om man jobbade "professionellt") så ska man räkna i sina kalkyler som om man drev verksamheten på professionella grunder.