Visa ett inlägg
Oläst 2011-07-25, 20:44 #2
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
jag orkar inte skriva ett fullständigt svar men du kommer garanterat få kvarskatt om du tänker så.
Om du säljer som hobby skall kostnaderna vara ENBART för hobbyn. Försök förklara för skattemyndigheten att du inte KAN använda datorn/mobilen/internetaccesen privat...

Givetvis kan du använda datorn privat, en hobbykonstnär kan använda sitt stativ privat också till målningar som inte avsett att bli sålda. Men det är i min mening, en löjlig gränsdragning.

Jag har väldigt väldigt svårt att tro någon privatperson deklarerat vinst för sin domänförsäljning(om det inte är väldigt stora belopp eller ovanligt systematiskt) - än mindre blivit kontaktade av SKV som bett dem redogöra för en eventuell försäljning som allt som oftast ligger under NDA(vid försäljning mot bolag).

Finns varken resurser eller logik till varför man hos SKV skulle jaga privatpersoner på hundralappar/tusenlappar eller hos personerna att göra en massa krångliga beräkningar för att ta upp dessa för beskattning. Vid systematiskt försäljning sker detta ändå allt som oftast i bolagsform...

Men nu är det OT
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat