Visa ett inlägg
Oläst 2011-07-15, 14:23 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Hint: Studerande räknas inte som arbetslös. Arbetssökande som inte får jobb räknas som arbetslös.
What? Vart jag ens antytt det?
Så din lösning för att få ner arbetslösheten är att alla ska utbilda (om) sig så fort de blir arbetslösa? Ska man tvinga människor till det?
Alla jobb behöver inte någon utbildning att prata om och företagen behöver i många fall erfarenhet och det kan man inte få genom utbildning.

Citat:
Förklaring hittar du ovan varför det här inte uppstår. Sedan förstår jag inte ert hat mot stora företag. Och va då makt? Alltså så länge någon inte kränker dina rättigheter så har de väl inte gjort dig något illa?

Är det något man bör vara rädd för är det när det finns stora företag och politiker som kan reglera för mycket. Nu visserligen är väl korruption näst intill obefentligt i Sverige jämfört med många andra länder, så just här är jag inte speciellt oroad.
I ett samhälle med en helt oreglerad marknad har ju politikerna per definition tappat sin makt(de har makt att reglera och sätta upp spelreglerna för hur marknaden ska fungera). Vem är det som får makten att bestämma då tror du?
På en helt oreglerad marknad blir ju pengar det enda maktmedlet, så det är ju givetvis de som har mest pengar som får makten att styra och ställa som de vill.

Skillnaden mellan politiker och storföretagare är, generellt sett, att politikerna ser till vad de vanliga medborgarna vill ha och stiftar lagar och regleringar för att skydda dem. Politikernas mål är att bli omvalda och därför måste de göra ett arbete som den allmänna opinionen uppskattar för att kunna bli omvalda.
Storföretagarnas mål är bara att maximera vinsten och avkastningen på deras kapital och det går ju alltid ut över de svagare i samhället som inte får samma del av kakan.

Då känner jag nog ett betydligt högre förtroende för att politikerna gör det som är bäst för samhället och medborgarna än att företagarna gör det.

Citat:
Då är det bra att vi har några personer som är vuxna på riktigt och som kan hjälp oss så att vi inte behöver tänka på var vi handlar vår tv!
Men seriöst, ge dig.
De allra flesta brys sig inte om vart de köper TV:n bara den är billig och det handlar inte om att vara vuxen. Vi har tillräckligt med saker att bry oss om i vår vardag så att sådana saker prioriteras långt ned på vår "bry sig om"-lista.

Citat:
Nja alltså jag känner mig övertygad om att marknaden sköter sig bäst själva med så få regleringar som möjligt. De regleringar etc som jag kan tycka behövs är ett patentsystem, någon form av skatt på miljöutsläpp och guldmyntfot (om det nu är en reglering). Finns säkert fler.
Jag är övertygad om att det inte kommer gå bra.

Citat:
Problemet med sådana här diskussioner är att människor alltid verkar utgå från att de förstår allting så väldigt väl när det är så extremt uppenbart att nästan ingen har någon egentlig koll på så här svåra företeelser. Frågor kring statens roll är så väldigt komplexa att de bara är löjligt att ha särskilt starka åsikter.
Huvudet på spiken!
Har du verkligen tänkt på alla parametrar som påverkar när du påstår att "marknaden löser allt av sig själv bara man inte reglerar den"?

Det är som sagt väldigt komplext. Mycket mer komplext än att marknaden ska lösa allt av sig självt utan någon handpåläggning av politiker.

Senast redigerad av pelmered den 2011-07-15 klockan 14:26
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat