Citat:
Ursprungligen postat av Monkboll
Hehe.
För skoj skull läste jag lite i deras köpvillkor.
Undra vilka produkter denna rad syftar på. "Misco förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall då identisk vara ej finns tillgänglig." Så har man köpt ett grafikkort som du och är trasigt. Returnera och ett nytt ej finns, har de rätt att ge dig ett annat liknande? Låter konstigt. Ofta när man beställer framförallt elektronik prylar vill man väl ha exakt den man beställt.
|
Det där är en standardklausul som förekommer i de flesta köpvillkor och som inte bryter mot konsumentköplagen. Du som kund har dock rätt att vara så petig som du bara önskar. Kan säljaren inte komma överens med köparen om vad som är "en likvärdig vara" så får säljaren återbetala beloppet istället. Vad du däremot inte kan kräva är att säljaren tar flyget till USA och tillbaks för att köpa ett exakt likadant kort åt dig. Du måste istället nöja dig med ett annat kort som du godkänt, eller pengarna tillbaks.
Paragrafen är överflödig om man säljer till privatpersoner, eftersom det redan är reglerat i lag.
Edit: emilv hann före.