Visa ett inlägg
Oläst 2011-07-11, 09:42 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Hur ser styrelsen ut? Är ni båda vanliga ledamöter eller är en "ordförande". Ordförande brukar ha utslagsröst så då kan denne få igenom alla beslut i en tvåmannastyrelse.

Det är egentligen den som är aktiv i styrelsen som har makten i ett aktiebolag.

Det beror mycket på hur ni har skrivit i bolagsordningen, men om ni inte gjort något konstigt där och du är "ordföarande" så kan du i princip kalla till extra bolagsstämma när som helst.

Du måste dock vara noggrann med att kalla alla aktieägarna med god framförhållning och gärna med REK.
Tack så mycket!

Jag är ju ordförande och det är bara vi två i styrelsen + en suppleant(som för övrigt står på min sida i det här) men det där med att ordförande har utslagsröst tänkte jag inte på!
Då blir ju det hela mycket enklare!

Kan jag då besluta att det utvecklingsarbete jag gjort åt företaget ska kunna värderas som apportegendom enligt ABL 13 kap. 7 ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050551.htm#K13P7 ) vid en nyemission så att bara jag har rätt till de nyemitterade aktierna?

I vår bolagsordning står det:
Citat:
§8 Kallelse
Kallelse sker genom e-post inom den tid som anges i aktiebolagslagen
Så kallelsen borde väl kunna antas ha nått mottagaren om jag skickar ett mail och jag inte får något felmeddelande om studs eller liknande?
Skulle han kunna hävda något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ang advokat så kan du välja att lämna bolaget genom egen avgång och släppa hela kittet eller att ta råd av advokaten hur du ska gå tillväga, det kostar att anlita advokaten, uppskattningsvis minst 20000-30000 om det går smidigt, eller multiplicera med 10 om det blir tingsrätten. En riktigt bra affärsadvokat hjälper ofta till att lösa konflikten genom att hjälpa er att skiljas åt på ett kontrollerat sätt med förlikningsavtal, blir betydligt billigare än att gå till tingsrätten eller ännu värre skiljedom.
Det får nog bli den sista utvägen om jag inte kan lösa det genom en bolagsstämma.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat