Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Så klart det går, för bevisbördan om kunden har bestridet eller inte är ju även det ett mål för tingsrätten isåfall.
Men kunden lär ju säkert bestrida ärendet hos KFM då med och då hamnar man ändå i tingsrätten.
Men inte värt att dra så små summor, man måste ju kräva kunden på 10-30 tusen extra för tiden att driva målet med. Och det är mycket svår att lyckas få igenom något sådant om inte ens omöjligt.
|
Det är inte tillåtet att kräva mer än 340 kr för eget arbete genom KFM. I tingsrätten så finns även där schabloner man kan gå efter och det är aldrig så mycket, det kan röra sig om ca 1000-2000 kr. Men som sagt man ska sköta allt skriftligt och definitivt inte ge sig på personliga hembesök oavsett om man knackar på dörren eller kikar in genom fönster.
- Skriftlig påminnelse till kunden
- om kunden bestrider skriftligt så är det tingsrätten nästa
- Om kunden inte bestrider skriftligt så blir det KFM nästa
- Om kunden skriftligt bestrider KFM-kravet så blir det tngsrätten nästa
- Att ringa upp kunden upplevs oftast som ytterst otrevligt
Det är inte säkert att leverantören fick prata med rätt person när denne ringde upp den han trodde var kunden, det är inte leverantörens uppgift att leka detektiv, som leveratör ska man ha identifierat personen man gör affärer med innan man gör affären, om det blir en tvist om inte kan lösas med förhandling så är det lämpligt att låta inkassobolag/KFM/Tingsrätten ta hand om det. Så bla därför ska all kommunikation ske skriftligt, då följer man den gängse praxis som finns, och man ska ALLTID uppträda korrekt oavsett om man har pengar att kräva.