Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy
jo jag är medveten om atf och dess motparter i andra länder.
jag förstår bara inte vad folk i tråden menar när han ska "sälja" dem tillbaka eller försöka påvisa god tro.
Det är ju pinsamt uppenbart att TS köpt dessa namn i allt annat än "god tro" (handlar ju om mer än en domän som krävs tillbaka).
OT: såvitt jag vet läggs ingen vikt vid "god tro" vid handel med exempelvis stöldgods längre (hört från juridikstudent, rätta om fel), undrar om detta sprider sig till atf?
edit: för övrigt har TS inte nämnt något om att det handlar om .se domäner
|
Ja, det ju helt uppenbart att det rör sig om "ond tro" i TS frågeställning. Om man registrerar den i nära anslutning till att den släpps tycker jag det bör vara svårt att hävda att det inte var i ond tro även om man inte hör av sig till företaget.
För att fortsätta lite på spåret med stöldgods:
När man köper stöldgods har man som köpare en skyldighet att själv kontrollera att det inte är stöldgods inom rimliga gränser. Köper du en exempelvis båt så har du skyldighet att ringa till polisen och höra om det finns någon anmälan på båten med det serienumret. Vet dock inte exakt hur långt man måste gå som köpare för att kontrollera att det inte är stödgods.
Jag har en bekant som råkade lite illa ut för åtminstone 5 år sedan. Han ringde polisen i samband med köpet och kontrollerade att den inte var anmäld som stulen och de bekräftade detta. Under ett försäkringsärende ungefär ett år senare kom det fram att båten faktiskt var stulen, men i andra änden av landet och den lokala polisen hade inte åtkomst till den anmälan(förhoppningsvis har de löst det vid det här laget dock). Han hade väldigt problem med att få ut pengar från försäkringen på grund av det.