Ämne: Klarna
Visa ett inlägg
Oläst 2011-06-19, 22:39 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av guran Visa inlägg
En liten synpunkt som konsument angående Klarna. Jag köper aldrig något via Klarna och skulle det vara det enda alterntivet skulle jag avstå från köp.

Anledningen till det är att Klarna sätter en kreditbegränsning på mig. Säg rent hypotetiskt att att de sätter 10.000 kr på mig per månad. Jag kan då inte handlar för 11.000 kr om köpen går via Klarna. Sedan spelar det ingen roll om jag så har 500.000 kr på kontot.
Jag håller med guran att det är märkligt att dessa kreditmarknadsbolag alltid i tid och otid ska ge kredit och sätta kreditgränser, trots att många vill handla "kontant" (vilket egentligen betyder förskottsbetalning på internet, eftersom man betalar innan man fått varan).

Jag tycker generellt sett att detta beteende är oseriöst av kreditbolagen (inklusive banker), det hindrar alla människor som vill och kan betala men som av olika anledningar har begränsade kreditgränser pga gammal information i informationssystemen. Uppgifterna är 2-3 år gamla och ibland ännu äldre. Och varför ska man över huvud taget hindras att handla när man betalar i förskott? Då har det ju ingen som helst betydelse hur dålig kreditvärdighet man har eftersom man inte handlar på kredit alls.

Jag har endast förskottsbetalning i min butik och har aldrig drabbats av kreditförluster, inte en spänn... !!!

2% av kunderna lägger upp en porder utan att förskottsbetala, efter några påminnelser och månader så tar jag bort dessa, inget onstigt med det.

2% av kunderna har jag återbetalt pga att produkten de beställt och betalat inte passade deras behov. Inga problem det heller.

Marginalerna ligger på mellan 10-50% (efter avdrag för kortavgifter) beroende på produktkategori. Så man får räkna in lite svinn i marginalerna och se glad ut.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-19 klockan 22:50
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat