Citat:
Ursprungligen postat av daniel_
Vad är att ta i? Personuppgifter som kan identifiera en individ i sammanhanget skulle vara samma sak. Nu handlade det om födelsedata, adress, fullständigt namn, länk till ratsit etc.
Ser du inte problematiken i att en fullt anonym person vräker ur sig anklagelser mot en individ och därtill lägger till personuppgifter om var denne bor, födelsedata etc. Han har inte ens bemödat sig att kontakta vederbörande för en förklaring innan. Jag tycker det säger mer om "Kippex" än om "Preppie" som person i denna tråd. Det är inte vår uppgift att döma människor.
|
Givetvis hade det ju räckt med att ange användarnamnet så att andra vet vem det gäller här på wn. Jag vill att wn ska vara en plats där man bland annat göra trygga affärer med andra. Jag tycker därför att det är väldigt bra med en öppenhet mellan medlemmarna här så att man kan varna för oseriösa köpare eller säljare. De som inte kan sköta affärsuppgörelser på ett seriöst eller korrekt sätt vid ett tillfälle kommer ofta att fortsätta så om de inte åker dit. Därför tycker jag det är väldigt välkomet med varningar och "uthängningar".
Givetvis borde man försöka lösa eller redan ut konflikten i ett annat mer privat medium innan man hänger ut någon så att man kan vara säker på att det inte bara rör sig om ett missförstånd eller liknande. I just det här fallet verkar det ju som om köparen brutit emot upphovsrättslagen och det verkar heller inte direkt som det rör sig om ett missförstånd om vad som avtalats. Därför tycker jag inte säljaren gjort fel i annat än att publicera lite för mycket personuppgifter, men det korrigerades ju väldigt snabbt när säljaren kom på sitt misstag.